www.tukartayarbaru.blogspot.com : Email. tukartayarbaru@gmail.com

Friday 15 April 2011

MALAYSIAKINI MESRA BN SELEPAS DIGODAM. KENAPA?

Malaysiakini dilihat mesra BN selepas pulih daripada digodam. Ini bukan tuduhan tetapi analisis terhadap beberapa isu penting terkini terutama ramalan kerusi panas bagi PR dan BN. Penulis mohon semua bloggers menkaji perbandingan ini. Kita mengharapkan Malaysiakini tetap seperti dulu. Banyak laporan daripada Malaysiakini digunapakai dan diulas oleh bloggers PR. Penulis beranggapan Malaysiakini mesra kepada BN dan PR untuk menyejukkan hati.

1. LAPORAN MALAYSIAKINI SEBELUM INI.

Tajuk : Pakatan Mampu Rampas 24 Kerusi, 19 lagi "50-50"

Memasuki pusingan kedua dalam kempen pilihan raya Sarawak - yang dianggap paling sengit dalam sejarahnya - sokongan pada BN dijangka meningkat di saat-saat akhir walaupun menerima tamparan hebat di kawasan bandar pada permulaanya.

Menurut pengamatan pelbagai sumber, walaupun bakal hilang banyak kerusi, BN masih mempunyai peluang cerah mengekalkan penguasaan dua pertiga dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) kerana sentuhan terakhirnya.

"Dalam kempen di beberapa hari terakhir ini, semua kemungkinan boleh berlaku. BN masih ada strategi 'carpet bombing' melalui pengumuman projek segera dan pemberian imbuhan pilihan raya terutamanya di kawasan bandar," kata pemerhari politik Dr Jeniri Amir.

Pensyarah kanan di Universiti Malaysia Sarawak itu juga berkata, walaupun penduduk bandar menunjukkan perubahan yang luar biasa dengan menyokong Pakatan, berdasarkan tred dalam pilihan raya sebelum itu, bola akan kembali bertukar ke kaki BN semula.

"Masyarakat luar bandar masih dilihat mempunyai pemikiran simple minded," katanya kepada Malaysia.

Menurut sumber-sumber yang dekat dengan kerajaan, bacaan semasa menunjukkan, sebanyak 28 kerusi masih memihak kepada BN, 19 mampu dirampas pembangkang dan 24 lagi peluangnya masih '50-50' antara kedua-dua pihak yang bertanding.

Jika dilihat dari aspek kaum pula, undi Cina kini memihak kepada Pakatan, Melayu dan Melanau masih menyokong BN manakala masyarakat Iban pula mula sedikit demi sedikit berpindah daripada BN kepada pembangkang.

Bacaan ini selari dengan pemantauan NGO pengkaji "kepercayaan politik" Zentrum Future Studies yang mendapati sokongan masyarakat luar bandar kepada BN merosot dari 80 kepada 61 peratus.

2. LAPORAN MALAYSIAKINI HARI INI

Daripada 71 kerusi yang menjadi rebutan dalam pilihan raya negeri Sarawak Sabtu ini, BN dijangka memenangi 43 kerusi, manakala 28 lagi merupakan kerusi panas, dengan Pakatan mendahului di 19 kerusi dan sembilan lagi 50-50.
Ia diasaskan kepada maklumat dalaman Umno, yang merupakan parti utama menunjangi jentera kempen BN dalam pilihan raya negeri Sarawak.

Pakatan memerlukan sekurang-kurangnya 24 kerusi untuk menafikan.BN majoriti dua pertiga di Dewan Undangan Negeri (DUN).

Semua ini tidak selari dengan ramalan serta analisis politik yang dilakukan oleh Zentrum yang diketuai oleh Prof.Madya Abu Hassan dan analisis Dr.Dzulkefli Pengarah PPP Pas Pusat.


PERBANDINGAN ANGKA

SEBELUM :

BN : 28    PR :  19    PANAS : 24 ( Peluang 50-50 )

SELEPAS  :

BN : 43    PANAS  ; 24 ( Peluang 50-50 / 19 condong PR )


Hanya jauhari yang mengenal manikam. Diharapkan laporan yang sedia ada akan memberikan fakta dan input berguna buat bloggers. Malaysiakini merupakan media alternatif terbaik setakat ini. Mohon semua pembaca memberikan idea jika perlu berkenaan isu ini. Ini adalah lontaran tajuk atau isu yang boleh dipanjangkan. Tiada prejudis kepada mana-mana pihak.




0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

 

About Me

tukartayarbaru
BERIKHTIAR DAN MENDOAKAN KESEMBUHAN SEMUA
View my complete profile

tukartayarbaru

tukartayarbaru

Malaysiakini

Harakah

Utusan Online

Kosmo Online