www.tukartayarbaru.blogspot.com : Email. tukartayarbaru@gmail.com

Wednesday 13 April 2011

KENAPA KHIR TOYO,LIONG SIK,KONG CHOY TAK BUNUH DIRI? Harta Ahmad Hanya Sekelumit....

Pendedahan oleh peguam Allahyarham Ahmad Sarbani mengenai jumlah harta dan aset yang arwah milikki tidak memungkinkan beliau akan membunuh diri. Kenapa Khir Toyo atau Ling Liong Sik atau Chan Kong Choy tidak membunuh diri sedangkan jumlah rasuah mereka mencecah ratusan juta? Kenapa tidak ada orang yang membunuh mereka? Persoalan yang menjadi persoalan terhadap kematian Beng Hock dan Ahmad Sarbini.

Jika Khir Toyo kuat berpegang pada ajaran Islam maka beliau tidak akan berbuat demikin, maka samalah juga dengan si arwah yang mempunyai nilai keperibadian Islam yang mungkin lebih baik dari Khir Toyo. Kenapa media mengesyaki beliau membunuh diri? Siapakah yang mengarahkan plot drama membunuh diri dalam media kerajaan? Inilah yang perlu diperjelaskan agar rakyat tidak akan memandang serong kepada keluarga simati.

Keluarga Penolong Pengarah Cawangan Import, Eksport dan Kawalan Sempadan Kastam Diraja Malaysia (KDRM) Selangor, Ahmad Sarbani Mohamed, 56, yang ditemui mati di tingkat satu, pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur di Jalan Cochrane, 6 April lalu, mengemukakan beberapa maklumat baru bagi membuktikan Allahyarham tidak membunuh diri.

Maklumat itu diberi kepada firma guaman iaitu Tetuan Awtar Ghazali Augustine & Co beroperasi di sini yang dilantik sebagai wakil keluarga Allahyarham sebelum diserahkan kepada polis untuk siasatan lanjut.

Wakil firma guaman berkenaan, Ghazali Mohd Ramli, berkata keluarga Allahyarham menemui beberapa maklumat baru yang dipercayai boleh membantu siasatan polis bagi membuktikan kematian itu bukan membunuh diri, sebaliknya didakwa berunsurkan jenayah.

“Keluarga Allahyarham jelas tertekan dengan pelbagai spekulasi yang dibuat berhubung kematian Ahmad Sarbani terutama yang dilaporkan menerusi media cetak dan elektronik.

“Laporan berkenaan berbaur spekulasi kerana tiada sesiapa pun yang tahu apa sebenarnya berlaku pada hari kejadian berkaitan dengan diri dan kematian Allahyarham,” katanya pada sidang media di sini, semalam.

Ghazali berkata, isteri Allahyarham pernah memberitahu mengenai pengakuan suaminya sebelum kejadian sama ada terbabit dalam kes rasuah dan pengubahan wang haram.

“Ketika ditanya sama ada Ahmad Sarbani terbabit dalam kes berkenaan, Allahyarham menidakkan dakwaan itu.

“Justeru, keluarga mereka meminta semua pihak berhenti membuat sebarang spekulasi termasuk laporan media yang menggambarkan seolah-olah Allahyarham terbabit dalam kegiatan rasuah dan hidup dalam kemewahan serta mempunyai banyak aset,” katanya.

Pada sidang media sama, Ghazali turut melampirkan kenyataan media yang menyenaraikan aset dimiliki Allahyarham dan keluarganya iaitu:

– Tiga kereta iaitu Perodua Kancil yang dibeli pada 2001, Honda CRV terpakai (2004), Proton Pesona yang dibeli beberapa bulan lalu dan sebuah motosikal Modenas Kriss yang dibeli pada 1998.

– Tiga rumah iaitu dua apartmen masing-masing di Bukit Tinggi, Klang yang dibeli pada 17 April 2003 dengan harga RM65,872 dan di Puncak Alam, Mukim Ijok, Kuala Selangor yang dibeli pada 1998 bernilai RM68,988 serta rumah berkembar kluster di Saujana Impian, Sungai Buluh yang dibeli pada 2005 dengan harga RM230,000 menggunakan pinjaman perumahan kerajaan.

– Wang simpanan dalam Amanah Saham Bumiputera (ASB) berjumlah RM35,000 iaitu wang dikeluarkan isteri Ahmad Sarbani daripada akaun Kumpulan Wang Simpanan Pekerja selepas mencapai usia 50 tahun. Sumber: http://www.bharian.com/

Jika dicampur semua harta si mati jumlah tidak pun mencecah RM 1/2 juta. Sebiji rumah banglo Agam Khir Toyo di Shah Alam sajaha bernilai lebih RM 6 juta. Itu belum nilai harta Khir yang lain-lain. Nilai banglo bagi setiap pemimpin Umno juga bernilai jutaan ringgit, jika tidak percaya SPRM boleh menziarahi banglo Shahrizat, Noh Omar, Hamid Albar, Ku Nan, Shafie dan yang lain-lainya. SPRM buatlah operasi 3B untuk semua menteri BN, beranikah?





0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

 

About Me

tukartayarbaru
BERIKHTIAR DAN MENDOAKAN KESEMBUHAN SEMUA
View my complete profile

tukartayarbaru

tukartayarbaru

Malaysiakini

Harakah

Utusan Online

Kosmo Online