www.tukartayarbaru.blogspot.com : Email. tukartayarbaru@gmail.com

Friday, 27 May 2011

MEMERANJATKAN...! POLIS PUN DIDAKWA SEKONGKOL SINDIKET CURI KERETA...... KOMEN POLIS KETUA NEGARA....?


Beberapa anggota polis didakwa bersekongkol dengan kumpulan mencuri kereta di seluruh negara dakwa ahli parlimen DAP Segambut Lim Lip Eng, sambil menggesa Bukit Aman supaya segera menyelesaikan isu itu.

NONELim yang membuat laporan polis di balai Jinjang hari ini mendakwa kereta yang dilaporkan dicuri telah berjaya dijumpai oleh polis tetapi dikitar semula dan diserahkan kepada sindiket yang menjualnya pula kepada pemilik kereta terpakai atau pembeli persendirian.

"Saya menerima lebih 15 aduan sejak Disember tahun lalu daripada peniaga kereta terpakai yang sehingga sekarang belum selesai. 60 kereta dirampas daripada mereka kerana dipercayai kenderaan curi, setakat ini hanya 20 kereta yang telah dipulangkan,” katanya.

Lim berkata laporan polis hanya dibuat hari ini berhubung perkara berkenaan kerana baru-baru beliau menjumpai dalil kukuh bagi membuktikan berlakunya penyelewengan kuasa.

Beliau juga merujuk kepada satu laporan polis di mana mangsa membuat laporan bahawa kereta Mercedes C200 Compressor miliknya telah dicuri pada 13 Mac, 2009 dan telah membuat tuntutan insuran.

Dalam satu surat yang tidak bertarikh daripada Jabatan Siasatan Jenayah, ibu pejabat polis Ampang yang ditandatangani seorang pegawai yang dikenali sebagai Saiful Irwan Abdul Hamid, ia menyatakan bahawa kereta itu telah dijumpai dan dipulangkan kepada pemiliknya. Namun menurut Lim, pemiliknya tidak pernah mengambil semula keretanya itu.

Sebaliknya, kereta yang sama dengan nombor pendaftaran yang lain didakwa dibeli oleh seorang peniaga kereta terpakai, Pang Koo Tak, dari Setiawan, Perak.Pang bagaimanapun menurut Lim, terkejut apabila keretanya dirampas pada 19 Januari lalu oleh seorang anggota polis bernama Razlam Ab Hamid dari Jabatan Disiplin Bukit Aman bagi siasatan lanjut kerana nombor chasis kereta itu bersamaan dengan nombor kenderaan yang dicuri itu.

Lim berkata Pang kemudiannya berjumpa dengannya dan meminta bantuan bagi mendapatkan semula keretanya kerana kereta itu dibeli menerusi pinjaman bank dan beliau masih berhutang.
Read rest of entry

ANWAR ATAU NAJIB KE SG.BULOH?....HARGA RON95 MENJADI PENENTU

Percayakah anda bahawa harga petrol RON95 kini menjadi sumber ilham untuk Najib menentukan tarikh sebenar PRU13. Tarikh keramat buat ada Najib atau Anwar.  Najib memang dalam dilema? Sama ada Najib atau Anwar akan menghuni penjara Sg.Buloh, maka harga RON95 menjadi keramat buat Najib?

Ekonomi negara sebenarnya semakin tenat, harga petrol pasti akan terus melambung, kadar inflasi akan teus meningkat, rakyat pula semakin tertekan dengan kadar kenaikan harga barangan, dan jika suasana ini tidak ditanggani oleh Najib, maka rakyat akan merasa marah dan merasa benci terhadap kerajaan.. Itulah yang paling Najib takuti...........kuasa rakyat akan menentukan hidup mati Umno dan BN.


Nk buat pilihanraya segera dalam tahun ini 2011, Najib pun belum pasti menang,........... penduduk kaum Cina masih diparas yang sangat rendah untuk menyokong BN, orang Melayu semakin celaru, pegawai kerajaan juga sangat tidak menyukai dasar-dasar kerajaan masa kini, jadi kepada faktor apakah Najib ingin sandarkan? Najib tiada faktor utama pun?

Jikapun PRU 13 ingin beliau segerakan, ini hanyalah perkiraan politik sahaja..................jika BN menang besar maka hujahnya BN dan Najib akan  bebas melakukan apa sahaja terhadap negara selepas ini tanpa gangguan sebab rakyat dah beri undi kepada BN................

Tapi Najib juga semakin risau, itu jika BN menang,jika BN kalah macamana? Najib akan dihantar ke Sg.Buloh, pasti Najib tak mahu? Pasti Muhyiddin pun tak mahu? Segala skandal termasuklah kes Altantunya, kes kapal selam, penganugerahan projek kepada kroni dansebagainya bakal diselongkar oleh Pakatan Rakyat, pada masa itu ke mana Najib nak lari?

Rosmah pasti tak sempat audit duit PERMATA yang belanja RM111 juta setahun tanpa pengawasan mana-mana Kementerian? Najib takkan mahu ke Sg.Buloh.........? Najib tak mahu namanya dipahat  sebagai PM yang menjahanamkan BN dan menguburkan Umno dalam lipatan sejarah, pasti Najib tak sanggup? Ke mana Najib nak pergi? Nak minum RON95? Kerja lucu yang pasti Najib tak sanggup lakukan juga? Semuanya kini bergantung kepada harga RON95, pasti Najib termenung setiap malam mengenang ilham pada petrol bernama RON95 ini.
Read rest of entry

Thursday, 26 May 2011

SAKSIKAN UMNO DAN MCA BERGADUH SESAMA SENDIRI. BN Bakal Terkubur..........

KUALA LUMPUR, 26 Mei: Pergaduhan Umno dan MCA berterusan dengan akhbar milik Umno mempersendakan Presiden MCA, Datuk Seri Chua Soi Lek dan Ketua Pemudanya, Datuk Dr Wee Ka Siong yang menuduh Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) telah menyalahgunakan kuasa dalam pemberian biasiswa dan peruntukan tempat ke universiti.

Perbalahan Umno-MCA timbul sejak Wee mendakwa 363 pelajar yang memperolehi kesemua A+ tercicir dalam senarai biasiswa JPA selepas jaminan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak agar kesemua pelajar yang mendapat 8A+ dan ke atas akan mendapat biasiswa JPA.

“Dalam soal pemilihan ini, JPA hanya bertindak sebagai penyelia dan sesi temu duga dijalankan oleh mereka dari latar belakang akademik yang tinggi serta pelbagai kaum.

“Malah, pemberian biasiswa ini juga terlebih dahulu akan dibentangkan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk penilaian dan kelulusan sebelum dilaksanakan,” kata Menteri di dalam Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz yang dipetik Utusan sebagai respons kepada dakwaan MCA.

Sebelum itu, Nazri turut menyelar Wee, sebagai seorang ahli parlimen Barisan Nasional dan Timbalan Menteri memperbesarkan isu ini dengan pergi ke media dan menjerit di umum semata-mata untuk publisiti murahan tanpa datang berjumpanya terlebih dahulu untuk memahami isu sebenar.

“Saya ada ahli-ahli Parlimen pembangkang yang cuba membantu pelajar, datang berjumpa dengan saya... mereka tidak pergi kepada media.

“Tetapi Wee, sebagai MP BN dan seorang timbalan menteri, pergi kepada media dan menjerit di umum untuk publisiti murahan tanpa datang berjumpa saya untuk melihat isu yang sebenar,” kata Nazri.

Mengenai jaminan Najib, Nazri berkata Putrajaya tidak pernah berjanji memberikan biasiswa kepada kesemua pelajar yang mencatatkan keputusan cemerlang sebaliknya kerajaan hanya komited untuk memastikan setiap pelajar cemerlang diberi jaminan tempat di institusi tempatan dan luar negara dengan biasiswa.

Kami tidak pernah kata kesemua pelajar 9A+ akan dihantar ke luar negara. Tetapi kami ada menjanjikan bahawa mereka akan mendapat tempat sama ada di universiti tempatan atau luar negara,” kata Nazri yang jelas tidak senada dengan Najib.

Serangan bertubi-tubi Nazri menyebabkan keadaan MCA semakin tertekan sehingga akhirnya Chua menyerang Nazri kembali bahawa ia agak malang bagi seorang pemimpin Umno untuk tidak memahami ‘peranan MCA’ selama ini.

“Saya tidak mengajar Nazri bagaimana untuk membuat kerja, jika Nazri menjadi seorang menteri kanan tetapi tidak tahu peranan MCA, maka itu adalah agak malang,” kata Chua.

Sementara itu, Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng menyelar percakaran Umno dan MCA yang disifatkannya hanyalah satu usaha untuk menunjukkan siapa menjadi wira dalam isu biasiswa JPA tanpa menyelesaikan masalah.

“UMNO dan MCA bercakaran bagi membuktikan siapa yang benar dalam isu pemberian biasiswa JPA yang dilihat seolah-olah tidak mempunyai jalan penyelasaian kerana masih terdapat pelajar cemerlang yang masih tidak menerima biasiswa.

"Masyarakat kini tidak tertarik untuk mengetahui siapa jadi wira tetapi yang nyata wira sebenar ialah mereka yang dapat memastikan kesemua pelajar cemerlang ini boleh menerima biasiswa JPA,” selar Lim dalam satu kenyataannya hari ini.

Tambahnya, masyarakat bertambah keliru apabila kedua- dua Umno dan MCA memberikan jawapan yang berlainan walaupun bernaung di bawah Menteri dalam Kabinet yang sama.

Kekeliruan ini akan menjadi lucu jika difikirkan, kata beliau yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang, namun fakta sebenar ialah pelajar-pelajar cemerlang yang tidak bersalah akan menjadi mangsa atas pertelingkahan di antara Umno dan MCA.

“Sekiranya MCA benar, mengapa tiada tindakan diambil ke atas pegawai kerajaan yang gagal memberikan biasiswa kepada pelajar cemerlang dan memperbaiki kesilapan dan memberikan biasiswa kepada pelajar yang layak dengan segera?

"Namun jika UMNO benar, MCA kemudiannya harus meminta maaf kepada pelajar dan mendesak Umno untuk mengubah polisi bagi memastikan biasiswa JPA diberikan kepada semua pelajar cemerlang tanpa mengira agama atau pun bangsa,” ujar beliau.
Read rest of entry

Wednesday, 25 May 2011

BENARKAH UMNO NAK TANDING SENDIRI DALAM PRU13? MCA,MIC,DLL AKAN DISINGKIRKAN? DAP ?

Naib Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mencabar DAP supaya keluar daripada Pakatan Rakyat untuk menghadapi pilihan raya umum ke-13 nanti.

Beliau berkata dengan bertanding atas "tiket sendiri" tanpa ada apa-apa pakatan dengan PKR dan PAS, ia dapat menguji sejauh mana kekuatan serta pengaruh DAP dalam meraih sokongan rakyat.

"Kalau berani berbuat demikian, barulah parti DAP boleh dikatakan sebagai 'anak jantan'," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan komputer riba '1Malaysia' kepada 2,876 pelajar sekolah menengah dalam Parlimen Bagan Datoh, semalam.

Beliau berkata demikian bagi mengulas kenyataan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng yang mengumumkan DAP tidak akan bersetuju untuk mengadakan pilihan raya umum di negeri-negeri diperintah Pakatan Rakyat jika kerajaan pusat mengadakan pilihan raya umum tahun ini.

Ahmad Zahid, yang juga Menteri Pertahanan, berkata kenyataan DAP itu lebih bersifat politik yang sengaja ditimbulkan semata-mata untuk mencari publisiti murahan.


(Menyampah betullah jika baca kenyataan Zahid Hamidi ni, nama je Menteri dan juga Naib Presiden Umno, langsung takde "class" nak bercakap isu semasa, jika cakap pun macam merapu macam budak sekolah gamaknya. Cakap DAP anak jantan jika bertanding sendiri tanpa PAS dan PKR................ apake jadahnya Zahid cakap macam ni, dah takde idea lain ke Zahid? Cakap tu biarlah lojik barulah diterima akal manusia, atau memang Umno dah tenat sangat dah?
   

Kalau Umno anak jantan, pecat MCA dan MIC dan Gerakan dan semua parti komponen, bertanding dengan nama UMNO dalam PRU13, ada berani ke? Bodohnya Naib Presiden Umno ni? Menyesal layan dia ni.......................)
Read rest of entry

UMNO MEMANG PENGECUT NAK UMUM TARIKH PILIHANRAYA. Kena Minta Izin Rosmah Ke?

KUALA LUMPUR 24 Mei - Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal hari ini membidas kenyataan Datuk Seri Abdul Hadi Awang kerana menyifatkan UMNO sebagai pengecut apabila masih tidak memberitahu tarikh sebenar Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-13.


Ujar beliau, UMNO bukan seperti yang didakwa oleh Presiden Pas itu kerana tempoh penggal pemerintahan kerajaan Barisan Nasional (BN) selepas PRU- 12 adalah sehingga 2013.

"Ini bukan soal pengecut atau tidak. Fokus kerajaan adalah tadbir negara dengan baik untuk rakyat.

"Kenapa asyik hendak tuntut pilihan raya sahaja? Nanti tadbir dua tahun, dia tuntut pilihan raya. Tiada kerja lainkah?

"Jangka masa pemerintahan kerajaan masih panjang iaitu sehingga 2013,'' katanya pada sidang akhbar selepas merasmikan Persidangan Pegawai Mara Daerah Se-Malaysia 2011, di sini hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Abdul Hadi yang menyifatkan tindakan UMNO yang masih tidak memberitahu tarikh sebenar PRU 13 sebagai tindakan pengecut dan tidak adil serta berat sebelah dan hanya mementingkan diri.

Mohd. Shafie berkata, UMNO dan BN tidak pernah takut untuk berhadapan dengan pilihan raya malah pilihan raya kecil sebelum ini pun tetap menyaksikan UMNO serta BN bersama menyahut cabaran.
 
 
( Shafie ni memang nak cari makan dalam Umno sebab kat Sabah manalah ada orang pribumu dok sibuk dengan Umno hanya Shafie yang terhegeh-hegeh dengan Umno sebab dapat jawatan Menteri. Semua orang tahu malahan orang dari dunia lain pun tahu memang Umno jenis pengecut macam takde telur bila sebut bab nak umum tarikh sesuatu pilihanraya apatah lagi bab  nak umum pilihanraya umum, memang Umno pengecut giler.................... Sejak zaman Mahathir, pastu Pak Lah semuanya kata nak cari ilham..ilham....apa ke bendenya selain nak mempermainkan hak rakyat....... Kata BN kuat sangat, umumkan sekarang PRU13 jika anak janyan, tapi memang Umno buan anak jantah kakaakkakakakak.......... )
Read rest of entry

BUKTI FELDA NAK BANKRAP, PINJAM KWSP RM6 BILLION BUAT APA ISA?

KUALA LUMPUR, 24 Mei: Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) meminta kerajaan menjelaskan tujuan Felda membuat pinjaman sebanyak RM6 bilion daripada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).

Pengerusinya, Mazlan Aliman berkata, sekiranya laporan yang diterima pihaknya dua minggu lalu itu tidak benar, Timbalan di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan mesti membuat penafian dan sekiranya tidak benar, Anak menuntut penjelasan segera mengenai penggunaan wang tersebut.

"Laporan yang anak terima dua minggu lalu melalui minit mesyuarat 6 April lalu menyebut Felda telah meminjam daripada KWSP sebanyak RM6 bilion. Untuk apa wang RM6 bilion ini dipinjam?

"Kerajaan mesti membuat penjelasan segera kerana ia memberi implikasi sangat buruk kepada pengurusan Felda dan keseluruhannya," kata beliau pada sidang media di ibu pejabat PAS, dekat sini hari ini.

Beliau yang juga ahli jawatankuasa PAS Pusat turut mendakwa Felda sedang mengalami krisis kewangan yang serius sehingga terpaksa membuat pinjaman tersebut dalam pada Felda diwarwarkan sebagai agensi yang mempunyai keuntungan yang tinggi selepas Petronas.

Laporan Felda meminjam daripada KWSP ini katanya timbul ketika isu kemerosotan rezab Felda belum lagi reda.

"Ketika menjawab soalan tambahan di Parlimen seperti didedahkan media pada17 dan 18 jun 2010, Datuk Ahmad Maslan mengakui bahawa kedudukan tunai Felda merosot daripada RM4.08 bilion pada tahun 2004 kepada RM1.35 bilion pada tahun 2009.

"Kemerosotan RM2.73 bilion dalam tempoh lima tahun sesuatu yang sangat mengejutkan," katanya yang juga Pengerusi Lajnah Tanah dan Pembangunan Wilayah PAS Pusat.

Ahmad dalam jawapannya itu memberi alasan bahawa kemerosotan itu disebabkan sejumlah wang digunakan untuk tujuan tertentu.

RM2 bilion katanya digunakan untuk pembangunan tanam semula termasuk sara hidup dan pendahuluan hasil, RM603 juta untuk pinjaman rumah, RM253 juta untuk Tabung Kemiskinan Sabah dan RM662 juta untuk bangunan baru Felda.

Mazlan berkata, meskipun laporan polis telah dibuat agar siasatan dilakukan mengenai penggunaan wang tersebut, dan keraguan munasabah terhadap ketelusan pengurusan kewangan, sehingga hari ini tidak ada sebarang maklumat daripada pihak polis.

Pada sidang media sama, Mazlan turut mempersoal status anak peneroka yang belajar di Malaysia Airlines Engineering Training Centre (METC).

"Walaupun peluang belajar kejuruteraan kapal terbang suatu langkah yang dialu-alukan, tetapi ia mesti telus. Felda mesti menjawab nbeberapa persoalan.

"Apakah status terkini program tersebut, berapa kos sebenar untuk seorang pelajar METC?
"Apakah jenis lesen yang akan mereka dapat, Europen Aviation Safety Agency (EASA) atau British Civil aviation Regulation (BCAR)?
"Adakah benar dakwaan kos yang dibayar oleh Felda terlalu mahal? Setakat manalkah pelajar METC ini mendapat pentauliahan yang melayakkan mereka untuk pergi lebih jauh?" soalnya.

Tambahnya, Anak menerima laporan bahawa sebanyak RM260 ribu diperuntukkan untuk seorang pelajar.
Read rest of entry

Tuesday, 24 May 2011

D.MAHFUZ, SALAHUDDIN, DS NIZAR, DR.HATTA, UST NIK AMAR, D. HUSAM dan DS. AZIZAN.........Siapa Pilihan Perwakilan Sebagai Naib Presiden PAS?


PASTI PERWAKILAN AKAN PENING KEPALA MEMILIH CALON TIGA NAIB PRESIDEN PAS PADA 2 JUN 2011 INI SEANDAINYA KESEMUANYA TUJUH CALON DI ATAS BERENTAP SESAMA MEREKA. YANG PASTINYA TIGA YANG TERPILIH IALAH YANG TERBAIK DARIPADA YANG TERBAIK PERNAH DICALONKAN OLEH SEMUA KAWASAN PAS. SAKSIKAN PERTANDINGAN INI................

Analisis akan menyusul............


Read rest of entry

BAKAL TIMBALAN PRESIDEN PAS SEMAKIN JELAS. Ada Yang Gembira dan Ada Yang Gelisah?

KENYATAAN MEDIA - PENCALONAN TIMBALAN PRESIDEN DITERIMA


21 Jamadil Akhir 1432 H | 24 Mei 2011

Saya telah menerima surat rasmi daripada Jawatankuasa Pemilihan PAS pada 22hb Mei 2011.  Saya telah  mendapat pencalonan untuk dua jawatan, iaitu jawatan Timbalan Presiden dan Naib Presiden dengan jumlah pencalonan yang agak memberangsangkan. 


Walaupun saya telah berkali-kali menyatakan hasrat bahawa saya lebih berminat untuk diberi peluang bagi meneruskan kerja saya dalam parti sebagai Naib Presiden sekiranya ada pencalonan yang mencukupi, namun kawasan-kawasan terus juga mencalonkan saya untuk bertanding jawatan Timbalan Presiden dengan jumlah pencalonan yang agak besar. 


Saya tidak bercadang untuk menyatakan jumlah pencalonan yang saya terima, namun ianya suatu jumlah yang memerlukan saya untuk memikirkannya semula hasrat saya sebelum ini secara mendalam sebelum membuat sesuatu keputusan.


Sebagai seorang pekerja parti, saya melihat keadaan ini sebagai kehendak sebahagian daripada ahli parti di peringkat akar umbi yang perlu dipertimbangkan, dihormati dan tidak boleh diketepikan begitu sahaja. 


Setelah memikirkan secara mendalam, saya akur dan menerima pencalonan untuk jawatan Timbalan Presiden dengan hati yang terbuka, pada masa yang sama saya menyerahkannya kepada perwakilan untuk membuat keputusan.


Saya ingin merakamkan ucapan  terima kasih kepada semua kawasan yang telah mencalonkan saya - dengan rendah diri, saya sedar saya bukanlah calon terbaik berbanding calon-calon lain, yang jauh lebih layak dari saya dengan pengalaman perjuangan yang panjang serta pengorbanan yang hebat untuk parti sekian lama.


Sebagai sebuah parti besar dengan kekuatan tarbiyah dan kefahaman mendalam terhadap tanggungjawab yang diamanahkan, saya penuh keyakinan dan berdoa bahawa pemilihan ini akan berjalan dengan nilai ukhuwah yang sangat tinggi selaras dengan kedudukan PAS sebagai sebuah gerakan Islam.
Read rest of entry

Monday, 23 May 2011

TUAN IBRAHIM BAKAL TIMBALAN PRESIDEN PAS JIKA MASUK GELANGGANG. PENYOKONG MAT SABU KENA TUKAR STRATEGI......

KUALA LUMPUR, 23 Mei: Tekanan dari pelbagai pihak semakin kuat ke atas Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man agar bertanding jawatan timbalan presiden walaupun sebelum ini beliau telah memaklumkan tidak bersedia untuk ke jawatan itu.

Tekanan itu semakin memuncak apabila ramai yang mula tahu pencalonan yang diterima beliau tidak jauh bezanya dengan dua lagi calon popular timbalan presiden iaitu penyandangnya Ustaz Nasharudin Mat Isa dan AJK PAS Pusat, Haji Mohamad Sabu.

Tuan Ibrahim dikatakan menerima 39 pencalonan untuk timbalan presiden manakala untuk naib presiden beliau menerima 97 pencalonan.

Ini bermakna, hampir kesemua kawasan yang diterima pencalonannya (146 pencalonan) ada nama Tuan Ibrahim untuk kedua-dua jawatan itu.

Pencalonan  tinggi yang diterima beliau dalam keadaan beliau sudah memaklumkan keberatan untuk bertanding jawatan timbalan presiden juga telah menambahkan tekanan untuk beliau.

Ekoran itu, menurut sumber, ada cadangan agar Tuan Ibrahim bertanding kedua-dua jawatan iaitu timbalan dan naib untuk menghormati pencalonan kawasan-kawasan.

Selain Nasharudin, Mohamad Sabu dan Tuan Ibrahim, turut dicalonkan untuk jawatan itu adalah  Datuk Seri Azizan Razak, Datuk Husam Musa dan Salahudin Ayub.

Sehingga kini, hanya Nasharudin dan Mohamad Sabu mengesahkan  untuk menyertai pertandingan jawatan timbalan presiden manakala Salahudin membayangkan akan hanya mempertahankan jawatannya sekarang iaitu naib presiden.

Kesemua calon-calon untuk jawatan tertinggi PAS mesti mengesahkan kesediaan mereka untuk bertanding sebelum 26 Mei ini. Jawatankuasa Pemilih 2011 akan mengumumkan calon-calon itu pada 27 Mei ini.



( Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man mempunyai peluang yang paling baik untuk memenangi jawatan Timbalan Presiden PAS jika membuat keputusan masuk gelanggang dalam tempoh seminggu ini. Para penyokong Mat Sabu pastinya kepanasan jika Datuk Tuan masuk gelanggang kerana peluang Mat Sabu untuk menang menjadi semakin tipis. Mereka memang berharap agar Datuk Tuan menarik diri kerana berpendapat Mat Sabu boleh mengatasi YB Nasha jika hanya ada dua calon yang bertanding. Begitulah dunia politik yang penuh seni strategi. Kini semua penyokong tegar Mat Sabtu pastinya akan berdebar-debar menanti kata pasti dari Datuk Tuan. Jika Datuk Tuan masuk gelanggang maka kem Mat Sabu akan terpaksa mengubah strategi kempen merekan jika tidak pasti peluang Mat Sabu menjadi semakin tipis. YB Nasha bukanlah faktor dominan sekarang ini, kesemuanya terletak atas bahu Datuk Tuan. Apakah sifir mudah Datuk Tuan akan mudah menang? Tentu berlainan dengan andaian blogger yang menyokong Mat Sabu. Lihat ................ Jika Datuk Tuan masuk bertanding maka perwakilan akan memilih satu antara dua iaitu Datuk Tuan atau YB Nasha. Perwakilan akan membaca tafsiran bahawa kemasukan Datuk Tuan semangnya sebagai "signal" menggantikan YB Nasha, maka secara logik akal maka para perwakilan akan memilih Datuk Tuan. Yang memilih Datuk Tuan ialah sebahagian besar jumlah perwakilan dan kemungkinan junlahnya mencecah 2/3 perwakilan. Undi Mat Sabu akan kekal seperti pemilihan dua tahun lepas kerana itulah jumlah pengundi tegar Mat Sabu. Jalan mudah Mat Sabu nak menang ialah dengan mengharapkan Datuk Tuan tidak akan bertanding.....maka Datuk Tuan akan diserang secara psikologi seminggu ini untuk memastikan hajat mereka tercapai. Mula-mula Harakahdaily disalahkan, lepas ituucapan Datuk Tuan yang kata taknak bertanding akan diperbesarkan, dan akan ada lagi helah kumpulan ini. Kepada Datuk Tuan, buatlah perkiraan politik bersama mereka yang ikhlas berjuang dan bermunajatlah kepada Allah memohon petunjuk agar diberikan kekuatan dalam mengharungi mehnah dan perjuangan ini. Para perwakilan dan akar umbi amat menghormati Datuk Tuan. )

Read rest of entry

MALAYSIA TOP 10 PEMINUM ARAK PALING RAMAI DI DUNIA. Negara Islam Hadhari Paling Memalukan...........

KUALA LUMPUR, 23 Mei: Kemunculan Malaysia sebagai negara yang menduduki tangga ke-10 peminum arak paling ramai di dunia, jelas meletakkan Malaysia sebagai negara lebih teruk dari negara-negara bukan Islam di seluruh dunia.

Dengan kedudukan itu juga, jelas melambangkan kegagalan Kerajaan BN yang ditunjangi Umno dalam mendidik rakyatnya tentang bahaya arak agar menjauhinya.

Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Ustaz Taib Azamuddin Md Taib (gambar) berkata, kejadian itu turut menjadi satu tamparan hebat kepada umat Islam di negara ini, memandangkan negara ini adalah negara umat Islam dengan Islam sebagai agama rasminya.

Menurut beliau, dalam masa yang sama, ia turut melibatkan maruah para mufti sendiri di tanah air kerana Malaysia turut memiliki mufti yang ramai yang berjumlah 14 orang di seluruh negara.

Katanya, selain itu, ia turut memberikan tamparan hebat kepada menteri yang bertanggungjawab terhadap hal ehwal Islam yang berada di JPM yang walaupun tidak mempunyai kementerian khusus, tetapi berfungsi sebagai menteri yang bertanggungjawab penuh terhadap hal ehwal Islam di negara ini.

"Memang amat mengaibkan. Dah lebih 50 tahun Kerajaan BN yang ditunjangi Umno memerintah negara ini, tetapi masih gagal mengatasi masalah ini," katanya ketika dihubungi, hari ini.

Akhbar milik MCA, The Star semalam menyiarkan statistik tahun ini yang dikeluarkan oleh Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) bahawa Malaysia menduduki "ranking Top 10" peminum arak paling ramai di dunia.

WHO turut menjelaskan, Malaysia membelanjakan US$500 juta (RM1.5 bilion) untuk alkohol dengan kadar penggunaan per kapita sebanyak 7 liter, manakala penggunaan beer di Malaysia pula mencecah 11 liter per kapita.

Menurut Ustaz Taib, para pemimpin Umno sepatutnya berasa malu dengan statistik itu, memandangkan sebelum ini mereka begitu bangga apabila Amerika Syarikat mengiktiraf Malaysia sebagai negara Islam contoh.

Antara pemimpin Umno yang jelas menyuarakan kebanggaannya dengan pengiktirafan Amerika itu termasuklah Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyidin Yassin sendiri.

"Jadi sekarang apakah sudahnya? Patutlah Amerika mahu Malaysia jadi negara Islam contoh. Tidakkah para pemimpin Umno malu dengan apa yang berlaku itu?" katanya sinis.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Baling berkata, walaupun secara dasarnya statistik itu melibatkan orang bukan Islam, tetapi kejadian itu tidak akan berlaku sekiranya Kerajaan BN tahu melaksanakan tanggungjawabnya terhadap rakyat.

"Sebagai kerajaan yang bertanggungjawab, Kerajaan BN tidak sepatutnya membiarkan rakyatnya begitu bebas dengan minuman arak, tetapi mestilah ada dasar tertentu yang perlu dilaksanakan bagi kawalan dan pemantauannya.

"Selain itu, kerajaan juga perlu melaksanakan dasar-dasar tertentu ke arah mendidik rakyatnya agar faham dengan bahaya minuman keras. Tetapi tanggungjawab itu ternyata gagal dilaksanakan oleh Kerajaan BN," katanya.

Beliau turut bimbang jika statistik itu juga turut membabitkan umat Islam sendiri, memandangkan di negara kita sememangnya terdapat anak pemimpin sendiri yang menjadi taukeh syarikat arak terbesar di Filipina, San Miguel, manakala bapanya pula asyik menghentam ulama kononnya dialah yang lebih pandai mengenai hukum-hakam.

Lebih jauh dari itu, katanya, walaupun umat Islam sendiri tidak meminumnya, tetapi kegitan itu juga pasti turut melibatkan umat Islam kerana persoalan arak itu sendiri melibatkan 10 perkara atau 10 pihak.

"Antaranya termasuklah pihak yang mengeluarkan lesen penjualan arak, orang yang menyediakan pembuatannya, orang yang menghidangnya dan orang yang mengangkutnya.
"Walaupun saya hanya menyebut beberapa perkara dari 10 perkara itu, tetapi dari yang saya sebutkan itu, tidakkah ia juga turut terbabit dengan umat Islam?" tegasnya.

Dengan kedudukan Malaysia di tangga ke-10 peminum arak tertinggi di dunia, jelas beliau, ternyata menunjukkan Kerajaan BN yang ditunjangi Umno tidak mengambil berat tentang perkara itu, walaupun ia akan mendatangkan kesan amat buruk kepada negara.

"Arak adalah ibu maksiat. Jika ia tidak ditangani dengan baik, ia pasti akan mendatangkan masalah besar kepada peminumnya sendiri, keluarga, masyarakat dan negara, termasuk mempertingkatkan lagi kes-kes gejala sosial," katanya.

Menurut beliau lagi, tokoh gerakan Islam, Al-Syahid Syed Qutb di dalam bukunya "Fi Zilli Quran" menjelaskan, kelebihan kepimpinan Islam antara lain akan menjaga dan mendokong kedaulatan agama, dakwah dan akhlak rakyatnya.

"Dalam Umno BN ternyata tidak ada landasan itu. Ia amat berbeza dengan PAS. Inilah yang perlu disedari oleh seluruh rakyat negara ini dengan memberikan sokongan padu kepada PAS dan Pakatan Rakyat, bagi membolehkan negara muncul sebagai negara yang diberkati Allah," ujar beliau
Read rest of entry

DULU KATA DAP PERKAUMAN, SEKARANG NAK AJAK DAP MASUK BN. Sah......Memang Umno Semakin Tenat

   
 






KUALA LUMPUR, 23 Mei: Selepas sebulan Harakahdaily dan Harakah menyiarkan cerita kononnya Umno sedang berusaha menarik DAP bersamanya, media Umno Utusan menyiarkan hujah-hujah kenapa ia wajar dilakukan.

Hujah-hujah itu dipaparkan Utusan melalui tulisan salah seorang pemikir (think tank) Umno, Tan Sri Dr Nordin Kardi, bekas Ketua Pengarah Biro Tata Negara dan juga Naib Canselor Universiti Utara Malaysia.
(Gambar: Rencana Nordin Kardi dalam Utusan 20 Mei)

Melalui tulisan yang disiarkan Jumaat 20 Mei itu, Nordin Kardi memberikan hujah-hujahnya kenapa Umno perlu menerima DAP sebagai rakannya selepas MCA dan Gerakan membuat pelbagai perangai.

Sebelum ini, Harakahdaily menyiarkan laporan Umno sedang berusaha untuk mendekati DAP selepas berjaya memecahkan PAS melalui isu kerajaan perpaduan.

Menurut sumber Harakahdaily, usaha itu dibuat melalui beberapa pemimpin DAP yang ada hubungan dengan pimpinan utama parti itu.

Namun begitu, Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng menolak laporan itu dengan berkata, dia sendiri tidak tahu menahu mengenainya dan mustahil DAP meninggalkan Pakatan Rakyat buat masa sekarang.

Ekoran laporan Harakahdaily itu, Utusan melaporkan, pemimpin Umno menolak laporan itu dan menafikannya.

Namun tulisan Nordin Kardi ini membayangkan sesetengah pihak dalam Umno sedang melobi agar Umno menarik DAP menyertai BN.

Dalam tulisannya di Utusan, Nordin Kardi berhujah, ideologi DAP lebih dekat dengan Umno berbanding dengan MCA dan Gerakan yang ada sekarang.

Tambahan pula dengan karenah kedua-dua parti itu sehingga Umno perlu menyebut kepadanya, "take of leave it".
(Gambar: Laporan Harakah yang berdasarkan laporan Harakahdaily 29 April lalu)
"Pemimpin MCA muncul atas kepentingan peluang perniagaan kontrak di Malaysia yang selama ini dimonopoli oleh syarikat-syarikat Inggeris berbanding PAP (Lee Kuan Yew) muncul atas kebimbangan kaum Cina akan diketuai oleh penganut-penganut komunis.
"Ini bermaksud DAP yang berkongsi ideologi dengan PAP itu secocok dengan ideologi Umno yang telah menyingkirkan pemimpin yang cenderung kepada faham kiri.

"Kuan Yew pernah memenjarakan Lim Chin Siong, yang pernah berjuang bersamanya, kerana dikatakan komunis, mirip tindakan Umno menolak beberapa pejuang kemerdekaan yang dikatakan berhaluan kiri.

"Jika hal begini diambil kira, secara ideologi nampaknya Umno dan DAP boleh duduk bersama dengan selesa," tulis Nordin dalam Utusan.

Bagi beliau juga, tuntutan "Malaysian Malaysia" DAP sebelum ini adalah selaras dengan apa yang telah dibuat oleh Datuk Seri Najib sekarang iaitu 1 Malaysia.

"Pada asasnya banyak tuntutan DAP sudah tidak bersesuaian lagi kerana semuanya telah ditunaikan oleh BN - tuntutan kriteria merit ke universiti, tuntutan “Malaysian Malaysia” sudah terangkum dalam “Satu Malaysia”, dasar semuanya inklusif — mewajarkan DAP untuk tidak perlu silu atau meminta maaf kepada pengikutnya untuk menyertai BN. Semua peluang yang diminta telah ada di dalam BN," tulis Nordin.

Sehubungan itu, beliau meminta pemimpin Umno jangan terlalu bernostalgia tetapi depani realiti.

"Kesampingkan nostalgia dan sentimen tradisi, saya lihat DAP dan PAS akan amat selesa menyertai BN. Jika BN memang benar berhasrat menjadi satu parti tanpa komponen seperti sekarang, ia akan berlaku setelah hal yang saya utarakan ini didahulukan. Mengapa tidak? " tulis Nordin.
Read rest of entry

MEMANG SAH KJ PENIPU. Saifuddin Ada Jawapannya..........

   
KUALA LUMPUR, 23 Mei: Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin disifatkan bersandiwara ketika meminta Pemuda Umno membantah kenaikan harga barang.

Setiausaha Agung PKR, Saifudin Nasution Ismail berkata, semasa berada di bawah pentadbiran Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dahulu, Khairy menyifatkan kenaikan harga barangan satu keperluan.

Beliau yang juga anggota Parlimen Machang mengulas ucapan Khairy yang antara lain menggesa Pemuda Umno seluruh negara membuat usul menentang kenaikan harga minyak kerana membebankan rakyat.

Beliau mencadangkan kerajaan menyemak semula perbelanjaan untuk program PLKN yang berjumlah RM600 juta dan mencadangkan kerajaan melakukan penjimatan perbelanjaan.

"Ucapan ini nampak seolah-olah lunak, tetapi sebenarnya tidak lebih dari sebuah   sandiwara untuk berlagak jaguh rakyat terutama ketika pilihanraya umum semakin dekat.

"Ini kerana pada tiga tahun lepas, Khairy membuat kenyataan yang jauh sama sekali bertentangan dengan kenyataan beliau hari ini," kata Saifudin.

Beliau merujuk ucapan Khairy di Dewan Rakyat pada 23 Jun 2008 ketika membahas usul kenaikan harga petrol dan barangan yang dikemuka Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna.

Dalam ucapan tersebut, Khairy direkod hansard sebagai berkata, "walaupun pahit dan mengundang pelbagai reaksi negatif rakyat jelata, (namun) keputusan kerajaan menstrukturkan (menarik balik) subsidi merupakan satu keperluan ekonomi yang tidak dapat dielakkan".

Beliau juga berkata dengan menaikkan harga minyak dan harga barangan keperluan, kerajaan membuat keputusan yang bertanggungjawab, beramanah dan jauh memandang ke hadapan.

Beliau menambah, walaupun rakyat terpaksa memikul beban hari ini, penstrukturan semula subsidi ini membawa system yang lebih adi ldengan subsidi yang progresif.

"Harus diingat, petikan ucapan di atas adalah ketika bapa mertua beliau, Tun Abdullah Badawi menjadi Perdana Menteri," kata Saifudin.

"Soalan saya, kenapa Khairy sebagai seorang pemimpin utama parti Umno mengubah pendirian prinsipnya hanya dalam masa tiga tahun,

"Kenapa ketika bapa mertuanya menjadi Perdana Menteri, Khairy menyokong penarikan subsidi dan kenaikan harga barang, sedangkan ketika Datuk Seri Najib Tun Razak menjadi Perdana Menteri, Khairy terpaksa meminjam hujah Pakatan Rakyat yang konsisten menentang kenaikan harga barang dan penarikan subsidi kepada rakyat?" tanya beliau lagi.

Sehubungan itu, Saifudin percaya, sikap sebenar Khairy adalah ketika bapa mertuanya menjadi Perdana Menteri dan sikapnya tidak pernah berubah, kecuali untuk mengabui mata rakyat dan berlagak hero menjelang pilihanraya ke 13.
Read rest of entry

TOK PA BERMIMPI NAK RAMPAS KELANTAN. Saksikanlah gambar ini............

Saksikanlah peristiwa bergambar ini antara program anjuran penting Umno Kelantan yang menggelarkan diri mereka dengan GELOMBANG MERAH berbanding hanya program Himpunan Pemuda  PAS di Stadium Kelantan Semalam. Gelombang Merah yang diketuai oleh Tok Pa bercita-cita nak merampas Kelantan dari PAS untuk ditadbir oleh Umno.



Bandingkan jumlah kehadiran program anatara mereka, bermimpikah Tok Pa nak merampas Kelantan? Atau Gelombang Merah hanyalah sekadar slogan untuk menyedapkan hati Najib Rosmah sahaja? Yang pasti Kelantan akan menjadi benteng terakhir umat Islam Melayu di Malaysia.
Read rest of entry

PATUTKAH YB MAHFUZ DIKEKALKAN JAWATAN NAIB PRESIDEN PAS?

KUALA LUMPUR 22 Mei - Naib Presiden Pas, Datuk Mahfuz Omar (gambar) mengumumkan untuk bertanding mempertahankan jawatan yang disandangnya itu pada pemilihan parti bulan depan.

Katanya, beliau mendapat jumlah pencalonan yang memberangsangkan daripada kawasan Pas di seluruh negara bagi membolehkannya bertanding semula jawatan itu.

Bagaimanapun, beliau enggan mendedahkan jumlah sebenar pencalonan yang diterima kali ini tetapi sekadar mengatakan bilangan tersebut mengatasi jumlah yang diterimanya pada pemilihan lalu iaitu sekitar 20 kawasan.

"Tidak adil bagi saya untuk memberitahu (anda) berapa jumlahnya (pencalonan) sedangkan calon lain tidak mengumumkan perkara itu. Saya tidak mahu dilihat menggunakan jumlah pencalonan untuk mempengaruhi perwakilan," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Mahfuz yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena berjanji sekiranya terpilih akan terus membantu Pas serta sekutu politik pembangkang lain dalam mencorakkan senario politik yang lebih 'hijau' dalam negara.

Selain Mahfuz, dua lagi penyandang Naib Presiden iaitu Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dan Salahuddin Ayub turut layak mempertahankan jawatan masing-masing pada Muktamar Pas 3 Jun ini.

( Sama ada YB Datuk Mahfuz layak atau tidak semuanya bergantung pada tangan para perwakilan yang mengundi dalam Muktamar Pas bulan Jun 2011. Kepada mereka ini semualah yang akan menentukan sesiapa sahaja calon yang bertanding sama ada patut dikekalkan atau diganti yang lain. Jika YB Datuk Mahfuz telah memberikan sumbangan tenaga kerja yang baik untuk jamaah dan parti maka anda kekalkan dan jika prestasi dia tidak mencapai ISO9000 maka sendiri fikirlah. Kita meraikan setiap calon yang telah dipilih oleh peringkat Kawasan...............Bertandinglah secara sihat. )
Read rest of entry

PEMUDA UMNO DIPERLEKEH DEMO 200 ORANG BUAT DI STADIUM......KELAKAR HISHAMUDDIN NI

JOHOR BAHRU 22 Mei - Kementerian Dalam Negeri (KDN) akan membawa usul demonstrasi tanpa permit di stadium ke Kabinet, bagi mengelakkan penganjurannya oleh pihak-pihak tertentu mengganggu keselamatan dan ketenteraman awam.

Menterinya, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, menerusi kaedah itu soal keselamatan sepanjang demonstrasi yang berlangsung di stadium terbabit akan dipantau sepenuhnya oleh polis.

"Untuk tujuan itu (demonstrasi di stadium) kita akan pinda akta tertentu dan bawa ke Kabinet melalui Peguam Negara untuk kelulusan," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Mesyuarat Perwakilan UMNO Bahagian Pulai, di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Mohamad Sabu yang merancang untuk mengadakan demonstrasi Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih), 9 Julai depan.

Parti Pas merupakan antara penganjur Bersih selain PKR, DAP dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) lain, yang pernah mengadakan demonstrasi di tempat-tempat awam dan jalanan sebelum ini.


PEMUDA UMNO DAN PERKASA DITIPU SEPARUH MASAK...................PADAN MUKA MAMAT NI......

KUALA LUMPUR: Kira-kira 200 penyokong Pemuda Umno dan Pertubuhan Pribumi Perkasa (Perkasa) meneruskan perarakan menyokong akhbar Utusan Malaysia di hadapan Ibu Pejabat akhbar tersebut walaupun tanpa kehadiran kumpulan ingin memprotes iaitu Angkatan Muda Keadilan (AMK).

Perkasa yang diketuai Setiausaha Agungnya, Syed Hassan Syed Ali menyerahkan memorandum menyokong akhbar tersebut kepada Penolong Ketua Pengarang II Kumpulan Utusan, Ahmad Abdul Hamid kira-kira pukul 2.30 petang Jumaat. Sementara Pemuda Umno yang diketuai Penolong Setiausahanya, Datuk Megat Firdouz Megat Junid menyerahkan memorandum sokongan merekakepada individu yang sama 10 minit kemudian.
Sebelum ini, AMK yang diketuai ketuanya, Shamsul Iskandar Mohd Akin dijadual mengadakan demonstrasi di tempat sama untuk memprotes laporan dan propaganda Utusan Malaysia ke atas beberapa isu berkaitan pembangkang sejak akhir-akhir ini.

Tindakan AMK itu telah mengundang reaksi daripada Perkasa dan Pemuda Umno untuk turut hadir bagi mempertahankan pendirian akhbar Kumpulan Utusan itu.

Bagaimanapun AMK telah membatalkan hasrat mereka awal pagi tadi.


( Nampaknya pemuda upahan Umno dan pemuda upahan Perkasa telah ditipu masak-masak oleh AMK. Memang patut pun kena tipu sebab mereka ni datang berdemo sebab dibayar upah, jika takde siapa yang bayar upah mampus seorang pun takkan datang. Ingatkan ramai lah sangat sampai 1,000 orang ke 2000 ke tapi cuma 200 orang je, anggota Polis lebih ramai agaknya hehehe....... Pemuda Umno yang diupah ni kesian melihat gelagat mereka...Mana dia Kj atau Mukhriz? Mana mereka? Mereka semua merasmikan program2 di hotel lima bintang berhawa dingin..... Pemuda upahan sahaja yang sanggup meredah panas dan hujan untuk menyelamatkan Utusan Meloya.....Kesian mereka tertipu...bukan tipah tertipu...Selepas ini AMK akan buat iklan demo setiap hari di mana-mana tempat, maka akan adalah pemuda upahan Umno dan Perkasa dan Polis..............Buat lagi AMK...tipu mereka masak-masak sampai hangus kahkahkah...)
Read rest of entry

Sunday, 22 May 2011

PELAJAR TERSELAMAT CERITA DETIK CEMAS TANAH RUNTUH


KAJANG: "Saya jerit suruh yang lain melarikan diri namun tanah runtuh dalam sekelip mata menyebabkan kebanyakan rakan tertimbus," kata Mohd Iman Abdullah.

Mohd Iman, 14, adalah antara pelajar Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa yang sempat menyelamatkan diri dalam kejadian tanah runtuh itu yang menyebabkan 25 orang tertimbus.

Mohd Iman berkata beliau sempat menjerit menyuruh rakan-rakannya yang lain melarikan diri apabila melihat tanah mula runtuh.

"Ketika itu kami semua berada di bawah khemah kerana hendak menyiapkan persiapan majlis dan saya melihat tanah bergerak dan runtuh sedikit," katanya.

Seorang lagi pelajar yang terselamat Mohd Jihad Jalal, 14, berkata keadaan ketika itu huru hara dengan bunyi pekikan dan jeritan minta tolong. "Saya sendiri pada mulanya tertimbus sedikit di bahagian kaki sebelum ditarik oleh penduduk," katanya.

Mohd Faizal Isni, 17, pula berkata sebelum kejadian, dia terdengar bunyi kuat seakan ranting patah dan benda jatuh sebelum melihat tanah runtuh ke khemah.

"Ketika itu kami sedang siapkan pentas di khemah untuk sambut pegawai Finas yang dijadual datang pukul 5 petang dan saya berjaya melarikan diri sejurus kejadian," katanya.

Sementara itu, seorang penduduk setempat yang merupakan antara yang terawal tiba di lokasi kejadian berkata beliau tiba 10 minit selepas kejadian dan mendengar jeritan meminta tolong sebelum setengah jam kemudian tiada suara yang kedengaran.

"Saya nampak ada budak yang badannya separuh tersepit dan saya cuba mengalihkan runtuhan namun tidak berjaya.

"Ketika saya sampai dengar suara minta tolong tetapi setengah jam kemudian tiada suara langsung," katanya sambil memberitahu bahawa semalam hujan lebat di kawasan itu.

Warden asrama anak yatim itu, Mohd Hambali Ismail, 34, berkata kejadian berlaku selepas pelajar selesai makan tengah hari dan beberapa pelajar ditugas membersihkan ruang makan itu.
"Masa kejadian saya berada di asrama dan mendengar bunyi dentuman kuat dan saya tengok ramai pelajar dah tertimbus.

"Keadaan masa tu tak boleh gambar dengan kata-kata...," katanya yang telah lima tahun menjadi warden di situ.

Beliau berkata sebelum ini beberapa kejadian tanah runtuh kecil pernah berlaku kira-kira 50 meter dari bangunan rumah anak yatim itu.

"Kejadian ini mungkin ekoran kejadian bulan lepas," katanya. - BERNAMA
Read rest of entry

TRAGEDI BERAKHIR : 16 TERBUNUH 9 SELAMAT DIKELUARKAN......Al-Fatihah

Pasukan mencari dan menyelamat mengambil masa kira-kira 15 jam untuk mengeluarkan semua 25 mangsa yang tertimbus dalam kejadian tanah runtuh di Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa di Batu 14, Hulu Langat.

24 buried alive in landslide at orphanageOperasi yang bermula pukul 2.45 petang semalam, berakhir kira-kira 5.30 pagi ini dengan penemuan mangsa terakhir pada pukul 5.05 pagi.

Timbalan Ketua Polis Daerah Kajang Supt Azman Ayob ketika memberikan perkembangan terkini mengenai insiden itu kepada pemberita di lokasi kejadian pagi ini berkata mangsa yang terkorban dalam tragedi itu ialah 16 orang manakala sembilan mangsa yang terperangkap selamat.

Mangsa yang meninggal dunia di bawa ke Hospital Kuala Lumpur untuk dibedah siasat, katanya.

Azman berkata lokasi mangsa yang berada berdekatan antara satu sama lain membantu memudahkan usaha mencari dan menyelamat.

24 buried alive in landslide at orphanagePasukan mencari dan menyelamat membabitkan seramai 754 anggota daripada pelbagai agensi bantuan termasuk Polis Diraja Malaysia (PDRM), Jabatan Bomba dan Penyelamat, Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia (JPAM), pasukan Smart, tentera 4 Divisyen, Pasukan Gerakan Am (PGA) dan St John.

"Operasi mencari dan menyelamat dihentikan setakat ini dan akan disambung pada 8 pagi ini bagi membuat gerakan terakhir untuk pastikan tidak ada lagi mangsa yang terperangkap," katanya.

Operasi mencari dan menyelamat disambung pukul 8 pagi ini

22/05/2011 11:44am

KUALA LUMPUR 22 Mei — Operasi mencari dan menyelamat tragedi tanah runtuh di Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa di Batu 14, Hulu Langat, disambung semula pada pukul 8 pagi ini meskipun kesemua 25 mangsa sudah dikeluarkan dari runtuhan itu.

Operasi susulan yang dijalankan pasukan polis dan bomba itu kini lebih tertumpu kepada aspek meninjau lokasi sekitar kawasan tragedi dan pembersihan sisa runtuhan bagi memastikan tiada lagi mangsa yang terperangkap.

Pasukan mencari dan menyelamat mengambil masa kira-kira 15 jam untuk mengeluarkan kesemua 25 mangsa yang tertimbus dalam kejadian tanah runtuh itu.

Operasi yang bermula pukul 2.45 petang semalam, berakhir kira-kira 5.30 pagi ini dengan penemuan mangsa terakhir pada pukul 5.05 pagi.

Tinjauan Bernama di tempat kejadian hari ini mendapati kawasan sekitar juga kembali tenang dan terkawal, di mana orang ramai tidak lagi berkumpul dan bersesak-sesak seperti semalam bagi mendapatkan perkembangan tragedi itu.

Laluan menuju ke lokasi kejadian juga sudah dibuka kepada orang ramai.

Bagaimanapun polis telah menutup laluan sepanjang 500 meter dari tempat kejadian dengan pita kuning supaya orang ramai tidak terlalu hampir dengan lokasi tragedi.

"Kita perlu buat tinjauan kawasan kerana dikhuatiri masih ada berlaku pergerakan tanah,” kata seorang anggota polis di tempat kejadian.

Pengetua rumah tersebut Idris Musa, yang dilihat melawat tempat kejadian pagi ini, enggan ditemu bual media kerana masih bersedih dengan tragedi tersebut.

Di tempat kejadian, terdapat dua buah lori syarikat pengeluar barangan makanan pengguna, menyediakan hidangan ringan untuk petugas penyelamat dan anggota media.

Mangsa yang terkorban dalam tragedi itu ialah 16 orang manakala sembilan mangsa yang terperangkap selamat. - Bernama

Read rest of entry

TERKINI : 13 TERKORBAN 3 MASIH TERTIMBUS.... AL-FATIHAH

HULU LANGAT 21 Mei – Seramai 13 penghuni Rumah Anak- anak Yatim dan Anak-anak Kebajikan Madrasah Al-Taqwa, Felcra Semungkis, Batu 14, di sini, maut akibat tertimbus setelah tebing sebuah bukit berdekatan runtuh dan menghempap khemah yang mereka duduki.

Sehingga pukul 1.30 pagi, operasi mencari dan menyelamat mangsa-mangsa masih diteruskan dan terdapat tiga lagi penghuni dipercayai tertimbus.

Seorang mangsa tertimbus, Abang Iwan, 33, berjaya diselamatkan pada pukul 10.20 malam.
Mangsa yang maut dikenali sebagai Azrel, Nael, Eqim, Zaim, Rahimi, Angah, Boboy, Zaid, Abang Farid, Shahrul, Lokman dan Hasril berusia empat tahun hingga 30-an.

Mereka terdiri daripada 12 kanak-kanak dan seorang dewasa.

Ketika kejadian pada pukul 2.30 petang mereka bersama yang lain berada di dalam khemah tersebut untuk berlatih nasyid bagi meraikan kedatangan rombongan Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) pukul 5 petang.

Khemah itu dipasang untuk majlis tersebut yang terletak bersebelahan tebing. 

Operasi mencari dan menyelamat mangsa yang dilakukan dengan membuat dua terowong turut mengalami kesukaran berikutan hujan lebat petang ini dan menyebabkan berlaku pergerakan tanah.
Read rest of entry

TERKINI : GAMBAR-GAMBAR MENYELAMAT TRAGEDI TANAH RUNTUH ANAK YATIM AL-TAKWA

TERKINI : 12.00 malam : 10 anak yatim disahkan terkorban manakala enam lagi masih tertimbus.

KUALA LUMPUR: Seorang lagi mangsa tanah runtuh Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa di Hulu Langat meninggal dunia di Hospital Ampang malam ini.

Penghuni lelaki itu adalah antara sembilan mangsa yang cedera yangdikeluarkan daripada runtuhan itu petang ini. Ini menjadikan jumlah yang maut dalam kejadian itu sehingga 10 malam ini ialah enam orang.

Dalam kejadian pada 2.30 petang ini, seramai 24 orang terdiri daripada anak yatim, warden dan kakitangan rumah anak yatim itu tertimbus dalam runtuhan tanah yang meranapkan khemah yang dipasang untuk persiapan satu majlis yang dijadual pada 5 petang ini. Sehingga kini,seramai 10 lagi mangsa masih tertimbus dalam runtuhan itu.

Operasi mencari dan menyelamat oleh Pasukan Bomba dan Penyelamat, polis, Pasukan Mencari dan Menyelamat Malaysia (Smart) dan Jabatan Pertahanan Awam
Malaysia (JPAM) diteruskan sehingga semua mangsa ditemui. 

AL-FATIHAH...........................












Tanah runtuh: Presiden PAS rakam takziah
Harakahdaily   
KUALA LUMPUR, 21 Mei: Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang merakamkan ucapan takziah kepada ahli keluarga mangsa tanah runtuh di Rumah Persatuan Anak Yatim Al-Takwa, Felcra Semungkis, Batu 14, Hulu Langat.

“Bersabarlah dengan ujian Allah. Semoga roh mereka yang tekorban dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang-orang yang soleh,” tulis beliau di laman twitter malam ini.

Kejadian itu juga turut mendapat perhatian Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Selain mengucapkan takziah kepada kelurga mangsa yang terkorban, beliau juga mengajak seluruh rakyat Malaysia berdoa agar mangsa diberi ganjaran terbaik oleh Allah SWT.

"Takziah saya rakamkan kepada mangsa nahas tanah runtuh di Hulu Langat petang tadi.
"Semoga Allah mengurniakan ganjaran yang terbaik untuk yang terkorban dan keluarga yang kehilangan ahlinya," katanya.

Dalam kejadian yang berlaku kira-kira jam 2.30 petang tadi, seramai 24 kanak-kanak dikhuatiri tertimbus dalam kejadian tanah runtuh di Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah At-Taqwa di Jalan Sungai Semungkis, Kampung Gahal, Hulu Langat.

Dilaporkan lima mayat kanak-kanak rumah anak yatim berkenaan yang berumur antara 11 hingga 14 tahun telah berjaya dikeluarkan dari tanah runtuh sehingga jam 8.00 malam ini.
Read rest of entry

Popular Posts

 
There was an error in this gadget

About Me

tukartayarbaru
BERIKHTIAR DAN MENDOAKAN KESEMBUHAN SEMUA
View my complete profile

tukartayarbaru

tukartayarbaru

Malaysiakini

Harakah

Utusan Online

Kosmo Online