www.tukartayarbaru.blogspot.com : Email. tukartayarbaru@gmail.com

Wednesday 4 May 2011

BN GILA TALAK. PRU13 PADA BULAN OGOS 2011?


Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyifatkan pelawaan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak agar Pas meninggalkan pakatan parti pembangkang dan menyertai Barisan Nasional (BN) sebagai ‘gila talak’.

Menurutnya, BN/UMNO juga dilihat sedang terdesak bagi meraih sokongan dan undi kaum Melayu sehingga sanggup melaga- lagakan PR.

“UMNO sentiasa berusaha untuk melaga- lagakan DAP dan Pas namun nampaknya usaha mereka tidak akan berhasil Isu ini tidak berbangkit, ia adalah usaha terdesak yang dilakukan UMNO. UMNO terdesak dan kita yakin dengan kepimpinan Pas dengan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang,” katanya pada sidang media selepas Mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat di Ibu pejabat PKR, di sini, semalam.

Turut hadir ialah Presiden PKR, Datin Wan Azizah Wan Ismail, Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Timbalan Pengerusi DAP, Dr Tan Seng Giaw.

Penasihat DAP, Lim Kit Siang tidak hadir dan difahamkan sedang menerima rawatan di salah sebuah hospital di Pulau Pinang.

Anwar turut meletakkan keyakinan penuh terhadap kepimpinan Pas dan percaya parti Islam itu tidak akan meninggalkan Pakatan Rakyat (PR) sebagaimana diharapkan musuh politik mereka.

Abdul Hadi pula berkata, cubaan UMNO melaga-lagakan Pas dengan DAP disebabkan melihat prestasi luar jangkaan Pas dalam meraih undi bukan Islam semasa pilihan raya negeri Sarawak lalu.

“Apa yang berlaku pada hari ini ialah DAP telah membuktikan pengundi Cina mengundi Pas walaupun Pas menentang MCA dan MIC. Ini terbukti di Sarawak di mana pengundi Cina boleh mengundi calon Melayu dan Islam walaupun menentang Cina,” katanya.

Memandangkan BN kini sedang berusaha memecahbelahkan kesepakatan PR, pemimpin-pemimpin pembangkang itu sebulat suara mengadakan pertemuan tertutup bersama dalam tempoh dua minggu bagi membincangkan strategi mengelakkan cubaan BN.

“Pertemuan ini adalah pertemuan tertutup khusus membincangkan dasar-dasar bersama mengeratkan lagi hubungan untuk mengelakkan percubaan BN yang cuba menimbulkan kesangsian di kalangan kita bersama,” katanya.

Ketika ditanya mengenai jangkaan tarikh pilihan raya umum ke 13, Anwar yakin ianya akan dilakukan dalam jangka masa terdekat.

“Kami yakin ianya akan berlaku dalam masa terdekat. Malah PR telah bersedia menghadapinya jika ia berlaku pada tahun ini,” katanya.

Ditanya mengenai mesyuarat Majlis Pimpinan Tertinggi PR ini, Anwar berkata, fokus utama adalah merangka strategi besar bagi menghadapi pilihan raya umum ke-13

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

 

About Me

tukartayarbaru
BERIKHTIAR DAN MENDOAKAN KESEMBUHAN SEMUA
View my complete profile

tukartayarbaru

tukartayarbaru

Malaysiakini

Harakah

Utusan Online

Kosmo Online