www.tukartayarbaru.blogspot.com : Email. tukartayarbaru@gmail.com

Saturday, 21 May 2011

PETROL RON 95 NAIK MULAI 1 JUN 2011. HADIAH BN BUAT RAKYAT MALAYSIA........

PUTRAJAYA: Kerajaan akan menetapkan harga baru RON95 selewat-lewatnya awal bulan depan selepas kajian terperinci harga minyak dunia dilakukan.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, kerajaan sedang meneliti semula harga pasaran minyak mentah dunia sebelum penyelarasan harga diputuskan bagi mengelak tanggungan subsidi yang lebih tinggi.

"Sekiranya harga pasaran minyak mentah dunia masih kekal melebihi AS$100 setong (RM301), pemberian subsidi minyak akan meningkat kepada RM10 bilion berbanding hanya RM8 bilion pada tahun lalu," katanya.

Beliau bercakap pada sidang media selepas merasmikan program suaian perniagaan antara koperasi bersama dengan hypermarket/pasaraya, syarikat minyak dan persatuan hotel di sini, Jumaat.

"Kajian semula untuk harga petrol RON 95 dibuat pada Disember tahun lepas. Jadi semakan terbaru akan dilakukan hujung bulan ini atau awal Jun," jelasnya.

Ismail Sabri berkata, semakan setiap enam bulan itu bukan dilakukan untuk membatalkan pemberian subsidi kepada rakyat tetapi mahu mengurangkan tanggungan subsidi kerajaan secara berperingkat-peringkat.

"Kita mesti lihat perkembangan yang berlaku di dunia pada ketika ini. Harga barang tidak akan kekal sepanjang masa," katanya.



( Pelik betullah bila dapat Menteri yang lidah bercabang, sekejap kata harga petrol tidak akan dinaikkan sehingga penghujung tahun, tapi tak sampai pertengahan tahun Menteri yang sama umum nak kaji naikkan semula harga petrol. Memang lidah beliau bercabang-cabang agaknya. Alasan paling kerap digunakan ialah untuk mengurangkan tanggungan subsidi kerajaan. Ingat rakyat bodoh ke wahai Sabri.orang Umno bodoh takpe bukan rakyat Malaysia semua bodoh macam orang Umno. Malaysia kan negara pengeluar minyak yang berkualaiti, di saat harga minyak melambung maka hasil pendapatan jualan minyak akanmelambung jugak maka negara kita akan kaya raya hasilpenjualan minyak kita ke luar negara. Mana pergi keuntungan berbillion ringgit tu? Siapa sapu? Buat apa duit tu? Kalau Ismail cerdik pergi bagi tau Najib duit keuntungan jualanminyak tu gunakanlah untuk tampung subsidi minyak untuk rakyat Malaysia, duit tu ada jadi gunakanlah untuk rakyat. Pesan kat Najib jangan guna duit tu bagi bini dia si Rosmah RM100 juta untuk Permata yang entah apa-apa, nak buang duit buat bangunan 100 tingkat, buat itu danini tapi bab subsidi minyak suruh rakyat tanggung...........ini menipu rakyat namanya. Tapi orang Melayu ni memang mudah lupa sebab ramai yang baka Umno......)

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

 
There was an error in this gadget

About Me

tukartayarbaru
BERIKHTIAR DAN MENDOAKAN KESEMBUHAN SEMUA
View my complete profile

tukartayarbaru

tukartayarbaru

Malaysiakini

Harakah

Utusan Online

Kosmo Online