www.tukartayarbaru.blogspot.com : Email. tukartayarbaru@gmail.com

Saturday 9 April 2011

ZAINOL RIJAL CALON UMNO PRU13? ZAHID DAN ZUL NOORDIN KEMPUNAN.....

Selepas Mufti Perlis membidas Zainol Rijal yang juga Presiden Peguam Muslim Malaysia, hari ini Persatuan Peguam Syarie Malaysia juga membidas beliau dalam kes video untuk dijadikan bahan bukti bagi kes zina. Zainol Rijal ni budak Umno ke? Atau dah condong kepada Umno? Atau nak jadi calon PRU13 bagi parti UMNO? Bab ni kita kena tanya direct pada beliau, kenapa sanggup mengeluarkan idea yang semata-mata nak mengelirukan orang ramai.

Tujuan apa peguam ni cakap macam tu? Supaya kes Anwar sangkut sebab video boleh dijadikan saksi? Siapa yang gembira? Mestilah Najib dan Umno? Jadi siapakah Zainol Rijal ni? Beliau memudahkan tugasan parti mana? Hanya rakyat yang boleh menilai apakah motif budak peguam ni.

Sumber Harakahdaily memberitahu, Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) menyokong kenyataan Mufti Perlis, Dr. Juanda Jaya yang membidas kenyataan Presiden Persatuan Peguam Muslim Malaysia, Zainul Rijal Abu Bakar, yang menyatakan bahawa video boleh diterima sebagai bukti untuk mendakwa seseorang di bawah kesalahan zina di Mahkamah Syariah.

Pada masa yang sama, PGSM juga membidas kenyataan Zainul Rijal Abu Bakar tersebut kerana kenyataan itu boleh mengelirukan masyarakat awam berkaitan dengan pembuktian di dalam kes zina.

“PGSM menyatakan di dalam kes jenayah zina pembuktiannya adalah sangat ketat. Pembuktian jenayah zina ini hendaklah melalui dua cara, iaitu samada melalui pengakuan (iqrar) si pelaku atau melalui kesaksian empat orang saksi (syahadah).

“Ianya bermaksud, pembuktian-pembuktian melalui cara-cara yang lain selain daripada dua cara tersebut adalah ditolak sama sekali,” kata Presiden PGSM, Mohamad Isa Abd Ralip.

Katanya, melihat kepada sejarah, berkenaan dengan pembuktian melalui pengakuan (iqrar) si pelaku, telah membuktikan bahawa Rasulullah S.A.W memarahi sahabatnya yang tetap melaksanakan hukuman hadd zina terhadap pesalah yang mengakui kesalahan zina tersebut walaupun pengakuannya telah ditarik balik.

Ini, ujarnya menunjukkan bahawa, sekiranya pengakuan yang dilakukan oleh si pelaku telah ditarik balik sebelum dijatuhkan hukuman, maka hukuman hadd zina tersebut tidak boleh dilaksanakan.

Menurutnya, manakala pembuktian melalui syahadah pula, penerimaannya adalah memerlukan syarat-syarat tertentu sebagaimana yang telah ditetapkan oleh syarak iaitu empat orang saksi tersebut hendaklah lelaki, adil dan merdeka.

Ini, tambahnya bertepatan dengan pendirian Ulama’ Syafie dan Hanafi bahawa pensabitan zina hanya boleh melalui dua perkara di atas dan tidak boleh dengan cara tanda (qarinah)berbanding dengan Ulama’ Maliki dan Ibn Qayyim yang meletakkan qarinah sebagai salah satu cara pensabitan zina.
Oleh yang demikian, jelasnya keterangan (bayyinah) adalah termasuk qarinah hanya boleh diterima sebagai keterangan di dalam kes yang bukan melibatkan kes yang berkenaan hudud.

”Oleh yang demikian, PGSM berpendapat bahawa pembuktian-pembuktian lain selain dua perkara di atas tidak boleh dijadikan sebagai bukti bagi pensabitan atas kesalahan zina,” katanya.


Hanya jauhari yang mengenal manikam. JAKIM taknak ulas ke? Menteri Jamil Khir sibuk sangat di Sarawak sampai takde masa nak perjelas kebenaran?

Umno kini sudah ada bakal calon dalam bidang guaman, Zainol ni lebih muda dan lebih berpeluang menang jika hendak dibandingkan dengan Zulkefli Noordinatau Zahid Ibrahim yang juga berprofesyen guaman.


0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

 

About Me

tukartayarbaru
BERIKHTIAR DAN MENDOAKAN KESEMBUHAN SEMUA
View my complete profile

tukartayarbaru

tukartayarbaru

Malaysiakini

Harakah

Utusan Online

Kosmo Online