www.tukartayarbaru.blogspot.com : Email. tukartayarbaru@gmail.com

Thursday 7 July 2011

UMNO RETAK KERANA BERSIH 2.0 : KEM MUHYIDDIN+HISHAMUDDIN+MAHATHIR PERSENDA NAJIB YANG LEMAH

KUALA LUMPUR, 7 Julai: Keretakan dalaman Umno jelas dapat dilihat dengan percanggahan pandangan antara pemimpin mereka dalam menangani himpunan Bersih 2.0.

AJK PAS Pusat, Dr. Dzulkefly Ahmad berkata, pertentangan tersebut antara kem Naib Presiden Umno, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, yang mengharamkan Bersih dengan kem Presidennya, Datuk Seri Najib Razak.
 
Hishammuddin yang turut disokong Timbalan Presiden, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan kumpulan ultra Melayu dalam Umno ujarnya, lantang menolak himpunan Bersih walau dengan apa alasan.
 
“Ini agak pelik sebab Hisham lazim berada dalam kem Najib seperti juga Khairy dan Nazri Aziz, Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu,” katanya kepada Harakahdaily.

Muhyiddin, ujarnya, masih tetap mengintai-mengintai peluang untuk mencuri sokongan tegar Umno itu dari bossnya. Kelompok ini didakwa mendapat sokongan mantan PM, Tun Mahathir dan warlords Umno yang masih punya 'taring' atau clouts.
Kini kelompok ini dilihat langsung tidak mempedulikan pandangan Yang di-Pertuan Agong yang telah membenarkan himpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai ini di buat di stadium.

Berbeza dengan Najib yang didakwa turut mendapat sokongan Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaludin dilihat lebih "terbuka" menangani Bersih 2.0.

"Hishammuddin mahu buktikan dia punya kuasa dan mahu kawal rakyat seperti zaman kuno dalam Politik Lama. Pelaku-pelaku atau politikus ini ditanggapi sebagai ‘dinasour’ yang mengecewakan pelbagai pihak sivil dan awam.

"Najib pula mahu tampilkan dia perdana menteri yang fahami rakyat yang telah mengalami "pencerahan politik," kata Dzulkefly yang juga ahli parlimen Kuala Selangor. Najib juga mahu meyakinkan bahawa dia serius apabila mengemukakan retoriknya ‘zaman kerajaan tahu semula telah berlalu’, tetapi nyata tidak disenangi ‘kelompok penguasa kedua dalam Umno," hujah Dzulkefly lagi.

Keterbukaan Najib itu bagaimanapun menurutnya terus "tersepit" dengan janji beliau tentang anjuran "kesederhanan Islam" kepada pimpinan kuasa tunggal dunia sedikit waktu dahulu. Segala retoriknya tampak bertentangan dengan falsafah dan doktrin supramacist sempit Umno yang berpaksikan ‘Ketuanan Umnoputera’ ujar beliau lagi.

Biarpun terpaksa bercanggah dengan kem Hishamudin dan kumpulan ultra Melayu dalam Umno, Najib katanya,  terpaksa mengambil resiko itu sebab tidak mahu di tanggapi umum sebagai lemah dan ‘takut’ kepada kelompok ‘Muhyuddin-Hishammuddin’.

"Kemungkinan juga beliau ditekan oleh pihak barat supaya menunjukkan moderate yang dicanangnya. Pertentangan dengan kumpulan Melayu tegar dalam Umno kata Dzulkefly, bukan baru bagi Najib," ujarnya.

Dari sudut ekonomi, Najib sebelum ini juga dakwanya pernah cuba membawa perubahan dalam Model Ekonomi Baru (MEB), tetapi ditentang kumpulan itu. MEB sekarang tenggelam dalam pengisytiharaan pelbagai projrk-projek mega di bawah akronim lain seperti NKRA, NKEA, GTP, ETP, EPP dan lain-lain.

"Dan kemuncak pertentangan itu dizahirkan dalam menangani Bersih di mana Hishamuddin mengharamkan Bersih biarpun bertentangan dengan Agong, sementara Najib memahami kehendak baginda lantas memberi laluan kepada perhimpunan aman itu," katanya.

Apapun jelasnya, ia membuktikan keretakan umno semakin serius dan menonjol sekali, serentak mengisyaratkan persaingan kuasa yg semakin sengit. Tampak dalam kemelut Bersih2.0 ini Najib akan sekali lagi kecundang dan berbolak-balik atau ‘flip-flop’.

“Setiap langkah Najib, beliau dipaksa berundur dua langkah kebelakang. Umno di persimpangan ini sememang berdepan dengan "generational conflict" atau konflik generasi yang getir” mengikut pengamatan Pengerusi Jabatan Penyelidikan PAS yang baru dilantik semula itu.

“Lebih parah bagi Najib, konflik generasi ini tidak mudah dirungkaikan dengan garis usia semata-mata. Ianya dirumitkan lagi dengan pelbagai dnamika dalaman Umno.

“Namun faktor ‘kepentingan survival politik’ dan sekaligus perebutan kuasa dan peluang bagi membolot kekayaan, mendominasi konflik ini," tegas beliau lagi.


0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

 

About Me

tukartayarbaru
BERIKHTIAR DAN MENDOAKAN KESEMBUHAN SEMUA
View my complete profile

tukartayarbaru

tukartayarbaru

Malaysiakini

Harakah

Utusan Online

Kosmo Online