www.tukartayarbaru.blogspot.com : Email. tukartayarbaru@gmail.com

Wednesday 22 May 2013

KABINET HARAM 2013? AKIBAT SUMPAHAN HARAM JADAH RAKYAT BUAT NAJIB........


KUALA LUMPUR: Pelantikan lima senator yang belum mengangkat sumpah sebagi anggota kabinet baru Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sesi 2013 adalah tidak sah dan boleh dicabar.

Pandangan itu dikemukakan Ketua Kluster Politik, Keselamatan dan Hal Ehwal Antarabangsa Majlis Profesor Negara (MPN), Prof Datuk Dr Mohamed Mustafa Ishak yang dipetik Sinar Harian Online.



Mohamed Mustafa berkata, dalam Perlembagaan Negara, melalui Perkara 43, anggota kabinet hanya boleh dipilih mana-mana Majlis Parlimen iaitu Dewan rakyat ataupun Dewan Negara.


Beliau merujuk kepada perlantikan dua menteri dan tiga timbalan menteri iaitu berstatus senator yang belum mengangkat sumpah.


Mereka adalah Datuk Seri Abdul Wahid Omar dan Datuk Paul low Sengg Kwan (Kedua-duanya Menteri di Jabatan Perdana Menteri) serta Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri P Waythamoorty (Pemimpin Hindraf), Timbalan Menteri, Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah (Kementerian Perdagangan dalan Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan) dan Datuk Loga Bala Mohan Jaganathan juga Timbalan Menteri dari Kementerian Wilayah Persekutuan.


Mengulas lanjut beliau berkata lantikan hanya berjalan apabila Menteri atau Timbalan Menteri dilantik mengangkat sumpah sebagai Senator dan ia jelas tertulis di dalam Perkara 43(1)(b) dalam kes Menteri dan Perkara 43A(1) dalam kes Timbalan Menteri.




"Jika dua Menteri dan tiga Timbalan Menteri itu tidak mengangkat sumpah sebagai Senator, ini bermakna pelantikan mereka tidak sah dan boleh dicabar.




"Perkara ini amat jelas dan terkandung di dalam Perlembagaan Negara melalui Perkara 43 iaitu lantikan hanya berjalan apabila Menteri atau Timbalan Menteri dilantik mengangkat sumpah sebagai Senator," jelas beliau.

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

 

About Me

tukartayarbaru
BERIKHTIAR DAN MENDOAKAN KESEMBUHAN SEMUA
View my complete profile

tukartayarbaru

tukartayarbaru

Malaysiakini

Harakah

Utusan Online

Kosmo Online