www.tukartayarbaru.blogspot.com : Email. tukartayarbaru@gmail.com

Wednesday 17 April 2013

MB KELANTAN BARU DARI BN? TOK PA BERMIMPI DI SIANG HARI


KOTA BHARU - Siapa bakal dilantik sebagai Menteri Besar Kelantan sekiranya BN menawan negeri ini hampir pasti apabila Pengerusi Umno Negeri, Datuk Seri Mustapa Mohamed dicalonkan di dua kerusi.

Mustapa, yang juga Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, diletakkan di Dun Air Lanas dan kawasan yang disandangnya, iaitu Parlimen Jeli.



Kerusi Dun Air Lanas ditandingi Setiausaha Politiknya, Dr Azmi Setapa, pada Pilihan Raya Umum (PRU) 2008.


Bagaimanapun, tindakan BN mengekalkan Adun Pengkalan Kubur Norzahidi Omar dari berhijrah ke Parlimen Tumpat itu juga dikaitkan dengan jawatan Menteri Besar Kelantan.


Mustapa berkata, isu calon menteri besar tidak berbangkit kerana kesemua calon yang akan bertanding pada PRU13 berkelayakan.



“Perkara itu tidak berbangkit kerana kita ada 45 tokoh dan kesemuanya layak menjadi menteri besar. Mereka terdiri daripada tokoh ulama, guru, veteran. Semua mereka layak, bukan saya seorang sahaja.


“Jadi biarlah rakyat yang menentukan, bukan kita,” katanya, sambil menegaskan soal pelantikan menteri besar terletak di bawah bidang kuasa Sultan Kelantan.


Umno Kelantan sebelum ini menyasarkan memperoleh 23 dari 45 kerusi Dun, sekali gus merampas kerajaan negeri di bawah Pas Kelantan, yang diterajui oleh Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, sejak 23 tahun yang lalu.

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

 

About Me

tukartayarbaru
BERIKHTIAR DAN MENDOAKAN KESEMBUHAN SEMUA
View my complete profile

tukartayarbaru

tukartayarbaru

Malaysiakini

Harakah

Utusan Online

Kosmo Online