www.tukartayarbaru.blogspot.com : Email. tukartayarbaru@gmail.com

Monday 28 May 2012

BRIM KALI KEDUA? BN TABUR DUIT LAGI TERDESAK PANCING UNDI? DUIT AMBIL UNDI PR


KUALA LUMPUR: Datuk Seri Dr Chua Soi Lek menggesa kerajaan memberikan sekali lagi Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M).
Presiden MCA ini berkata memberi bantuan RM500 kepada yang memerlukan bukanlah satu langkah memancing undi.
"Kita tidak boleh menafikan masih terdapat inflasi. Tetapi di sebalik keadaan ekonomi global, Malaysia mencatatkan pertumbuhan dari segi hasil seperti yang dilaporkan oleh Perdana Menteri dan Kementerian Kewangan.
"Oleh itu kerajaan mampu untuk mengurangkan beban golongan berpendapatan rendah," katanya selepas mengadakan dialog dengan NGO India dan Melayu di Wangsa Maju di sini, Ahad.
Dr Chua menafikan langkah ini sebagai langkah populis, sambil menyatakan ia langkah mapan kerajaan, tidak seperti dasar air percuma oleh kerajaan negeri Selangor.
"Mula-mula mereka memberi air percuma kepada rakyat yang jelas membuatkan orang sangat gembira.
"Dan kini mereka mungkin menghadapi kekurangan air dalam tempoh setahun lebih, inilah masalah yang sebenar," katanya, merujuk kepada kemungkinan krisis air menjelang 2014 akibat masalah dalam rundingan antara kerajaan Persekutuan dan Negeri ke atas pembinaan Loji Rawatan Air Langat 2.
Beliau juga berkata cadangan BR1M yang kedua, yang sebelum ini telah diberikan kepada kira-kira 150,000 orang di seluruh negara setakat ini, bukan untuk meraih undi dalam pilihan raya umum.
"Ini adalah satu usaha ikhlas oleh kerajaan untuk meringankan beban rakyat. Setiap hari kami berikan subsidi Subsidi berbilion-bilion. BR1M bernilai hampir RM2.6 bilion, jadi tidak benar pusingan kedua bantuan adalah cubaan memancing undi," katanya.
Beliau berkata bantuan perlu diberi pada akhir tahun apabila perbelanjaan isi rumah biasanya meningkat.


0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

 

About Me

tukartayarbaru
BERIKHTIAR DAN MENDOAKAN KESEMBUHAN SEMUA
View my complete profile

tukartayarbaru

tukartayarbaru

Malaysiakini

Harakah

Utusan Online

Kosmo Online