www.tukartayarbaru.blogspot.com : Email. tukartayarbaru@gmail.com

Monday 30 January 2012

PERKASA MEMANG BODOH? TAK SENSITIF ISU ANG POW ORANG CINA



Kumpulan pendesak Melayu PERKASA menjelaskan mereka tiada niat menghina kaum Cina dengan memberikan angpow menggunakan sampul putih dalam majlis sambutan tahun baru kaum itu di Kuala Lumpur semalam. 

Setiausahanya Syed Hassan Syed Ali (kiri) berkata, pihaknya tidak tahu bahawa warna putih digunakan untuk upacara kematian dan mereka menyangka putih bermakna suci atau ikhlas.

"Sebab itu kami tidak tukar kepada warna lain sdebab PERKASA tidak tahu sampul warna putih untuk majlis kematian.

"Kalau kami tahu, kami tidak gunakan sampul warna putih. Kami ikhlas dengan apa yang kami lakukan dan tiada niat lain," jelasnya.

Sehubungan itu, menurut Syed Hassan, sesuatu tempat memerlukan masyarakat majmuk supaya mereka saling faham memahami antara satu sama laim.

"Sekarang bila sudah adakan majlis seperti itu baru kita faham. Kita tidak ada niat untuk tujuan lain apa lagi menghina, katanya lagi.

perkasa open house 290112 1Dalam majlis Tahun Baru Cina NGO itu di Kelab Sultan Sulaiman yang pertama kali diadakan semalam, PERKASA mengedarkan kira-kira RM100,000 angpow menggunakan sampul putih - tindakan yang menimbulkan rasa tidak puas hati, terutama di laman maya.

Dalam kenyataannya hari ini, Syed Hasan berkata, amat malang apabila wartawan yang membuat liputan rumah terbuka mereka lebih suka mengetengahkan isu itu daripada menyiarkan berita tentang keharmonian yang terbina dalamnya.

"Apa pun ramai juga rakan-rakan rapat PERKASA dari kalangan kaum Cina yang hadir semalam tidak pun beritahu hal itu dan mereka yang menerimanya tidak pula pertikaikan," katanya.

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

 

About Me

tukartayarbaru
BERIKHTIAR DAN MENDOAKAN KESEMBUHAN SEMUA
View my complete profile

tukartayarbaru

tukartayarbaru

Malaysiakini

Harakah

Utusan Online

Kosmo Online