www.tukartayarbaru.blogspot.com : Email. tukartayarbaru@gmail.com

Saturday 7 January 2012

CEO MAIWP PENING? CUBA JAWAB.... WANG ZAKAT UNTUK ORANG MISKIN ATAU UNTUK MENTERI?

KUALA LUMPUR: Pembayaran kos guaman kes tuntutan qazaf ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadap Pengerusi Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) Datuk Seri Jamil Khir Baharom dan dua yang lain adalah daripada peruntukan geran tahunan kerajaan, bukan daripada dana zakat.



Ketua Pegawai Eksekutif MAIWP, Dr Muhammad Yamin Ismail, berkata kenyataan beberapa akhbar dan blog pembangkang tidak tepat dan secara terang-terangan bermotifkan politik, menyebabkan MAIWP terheret dalam kancah perbalahan politik yang tidak bermanfaat kepada mana-mana pihak.


“Pembayaran kos guaman itu digunakan daripada peruntukan geran tahunan kerajaan sebagaimana yang dijelaskan dalam laporan pemerhatian Jabatan Audit Negara.


“Pengerusi MAIWP selaku responden dalam tindakan guaman berkenaan tidak terbabit dalam proses pembayaran kos itu dan bayaran dibuat berdasarkan prosedur kewangan MAIWP malah kami mendapat sijil bersih tanpa teguran terhadap penyata kewangan itu,” katanya dalam kenyataan media semalam.


Bagaimanapun, katanya, penggunaan wang zakat bagi tujuan pembayaran kos guaman adalah tidak bercanggah dengan hukum syarak berdasarkan keputusan Mesyuarat Khas Jawatankuasa Perundingan Hukum Syarak Wilayah Persekutuan Bilangan 2/2009 yang memperakukan Anggaran Belanjawan MAIWP 2010 termasuk penggunaan wang zakat bagi bayaran khidmat guaman.


0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

 

About Me

tukartayarbaru
BERIKHTIAR DAN MENDOAKAN KESEMBUHAN SEMUA
View my complete profile

tukartayarbaru

tukartayarbaru

Malaysiakini

Harakah

Utusan Online

Kosmo Online