www.tukartayarbaru.blogspot.com : Email. tukartayarbaru@gmail.com

Monday 10 October 2011

SAH...! BAJET NAJIB PENIPU : BARU DIKRITIK BELUM BAHAS KENAIKAN ELAUN MP DITARIK BALIK.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamad Nazri Aziz hari ini mengumumkan bahawa cadangan untuk menaikkan elaun ahli parlimen telah ditarik balik.

Katanya, tindakan itu dilakukan ekoran kenyataan beberapa pemimpin pembangkang yang membantah usaha berkenaan diteruskan.

NONE"(Kenyataan ahli parlimen pembangkang) merupakan bukti bahawa saya tidak mendapat sokongan pembangkang seperti yang saya janjikan kepada perdana menteri pada Jumaat.

"PM dengan niat baik telah menjalankan tanggungjawabnya (mengumumkan kenaikan elaun dalam bajet), tetapi saya tidak dapat menunaikan tanggungjawab saya.

"Jadi saya tiada pilihan, saya menarik balik permohonan saya supaya peruntukan dalam Bajet 2012 menaikkan peruntukan itu," katanya.

Beliau berkata demikian dengan merujuk kenyataan oleh barisan ahli parlimen Pakatan Rakyat, termasuk Datuk Seri Anwar Ibrahim, Lim Guan Eng, Azmin Ali, Salahuddin Ayub dan Dr Dzulkefly Ahmad yang mengulas pembentangan bajet 2012 oleh perdana menteri.

Saat terakhir
Jelasnya, cadangan kenaikan elaun tersebut, melibatkan jangkaan peruntukan sebanyak RM30 juta, telah dikemukakan pada saat terakhir sebelum perdana menteri membentangkan belanjawan berkenaan Jumaat lalu.

Cadangan berkenaan juga telah dipersetujui oleh satu jawatankuasa kecil yang turut dianggotai ahli parlimen Pakatan Rakyat.

NONE"Saya percaya ramai ahli parlimen yang gembira pada hari itu (pembentangan bajet) sebab kenaikan (elaun) itu tidak boleh menjadikan kita kaya.

"Ia hanya boleh membantu meningkatkan perkhidmatan ke kawasan kita," katanya lagi.

Mohamad Nazri berkata, beliau telah memasukkan kos untuk menyewa premis untuk pusat khidmat, pemandu dan pembantu penyelidik.

Jelasnya, parlimen tidak boleh menggaji penyelidik berkenaan kerana penyelidik itu hanya bekerja ketika parlimen bersidang selama 20 minggu setahun.

===========================================================================

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa, cadangan kenaikan elaun untuk ahli parlimen hanya memberi kepentingan besar kepada peruntukan elaun dan bukannya untuk menggaji kakitangan.

Atas dasar itulah beliau menolak cadangan berkenaan, kata Anwar (kiri) ketika ditanya wartawan di bangunan parlimen hari ini.

NONE"Sebahagian besarnya pergi kepada elaun ahli parlimen, ini tidak boleh diterima.

"Jika (jawatankuasa kecil) kembali dengan cadangan baru, kata mereka hendak sediakan pegawai penyelidik, pembantu di parlimen, itu perkara lain.

"Tapi apa yang dicadangkan ialah perkara khusus lain," katanya lagi.

Namun beliau tidak menghalang sekiranya ahli parlimen Pakatan Rakyat menyokong cadangan berkenaan, katanya lagi.

Tambahnya, perkara itu juga tidak dapat diterima pada waktu rakyat berdepan dengan beban kos sara hidup.

"Saya tidak kata ahli parlimen tidak boleh pertimbang. Tapi, macam mana anda boleh buat begini.

"Anda lihatlah harga barangan dan harga makanan...," katanya lagi.

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

 

About Me

tukartayarbaru
BERIKHTIAR DAN MENDOAKAN KESEMBUHAN SEMUA
View my complete profile

tukartayarbaru

tukartayarbaru

Malaysiakini

Harakah

Utusan Online

Kosmo Online