www.tukartayarbaru.blogspot.com : Email. tukartayarbaru@gmail.com

Sunday 21 August 2011

NAJIB HINA PARLIMEN...KEM MUHYIDDIN TUNGGU MASA..........

KUALA LUMPUR, 20 Ogos: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menghina institusi Parlimen dengan sikap berdolak-daliknya mengenai Jawatankuasa Khas Parlimen mengenai penambahbaikan pilihan raya, kata Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar.

"Bila Najib kata pilih raya umum akan datang boleh diadakan pada bila-bila masa dan tidak terikat dengan keputusan yang dibuat oleh Jawatankuasa Khas Parlimen itu, ia hakikatnya menghina, memburukkan dan merosakkan institusi Parlimen," tegas beliau.

Menurut Ahli Parlimen Pokok Sena itu, apabila Jawatankuasa Khas Parlimen ditubuhkan, sepatutnya cadangan jawatankuasa itu didengari dan dihormati bukannya diketepikan begitu sahaja.
 
"Kenyataan Najib dengan memberi alasan mungkin akan mengambil sedikit masa boleh dianggap bertujuan untuk mengetepikan cadangan jawtankuasa dan terus mengadakan pilihan raya tanpa mengambil kira cadangan jawarankuasa itu.
"Perbuatan sedemikian bermakna menghina Jawatankuasa Khas Parlimen dan menjadikannya tidak ada harga dan tidak ada nilai.
"Itu perbuatan menghina Parlimen," kata Mahfuz.

Najib membayangkan kerajaannya hanya sekadar akan cuba melaksanakan sebarang cadangan penambahbaikan yang dibuat oleh jawatankuasa itu sebelum pilihan raya umum yang akan datang.

"Kami akan cuba, pasti ada sesuatu yang boleh dilakukan dengan kadar segera, sesuatu yang mungkin akan mengambil sedikit masa.

"Jadi, apa yang kita boleh lakukan dengan segera, kita akan lakukannya dengan segera," kata Perdana Menteri.

Mahfuz menyifatkan dolak-dalik itu membuktikan kerajaan dan khususnya Umno yang diketuai  Najib tidak berminat untuk menjadikan pilihan raya negara ini bersih dan adil.

"Cadangan Najib mengenai jawatankuasa itu semata-mata mahu merendahkan suhu kemarahan rakyat sahaja.

"Bila pihaknya terasa kononnya suhu kemarahan rakyat dapat dikurangkan, Najib akan mengambil langkah untuk membubarkan Parlimen supaya pilihan raya dapat diadakan tanpa mempedulikan sebarang cadangan dan tuntutan supaya pilihan raya dikendalikan dengan adil dan bersih," katanya.

Mahfuz mengulangi seruan supaya rakyat bersungguh-sungguh meneruskan usaha menuntut supaya dilaksanakan lapan tuntutan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) ke arah memperbaiki perjalanan dan pengendalian pilihan raya negara ini.

Antara lapan tuntutan tersebut ialah supaya Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) membersihkan daftar pengundi, mereformasikan undi pos, gunakan dakwat kekal, masa kempen minima 21 hari, akses media yang bebas dan adil, kukuhkan institusi awam, hentikan rasuah dan hentikan politik kotor.

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

 

About Me

tukartayarbaru
BERIKHTIAR DAN MENDOAKAN KESEMBUHAN SEMUA
View my complete profile

tukartayarbaru

tukartayarbaru

Malaysiakini

Harakah

Utusan Online

Kosmo Online