www.tukartayarbaru.blogspot.com : Email. tukartayarbaru@gmail.com

Friday 22 July 2011

DATUK HUSAM DAN DR.HATTA DITAHAN POLIS?

Naib presiden PAS Datuk Husam Musa hairan mengenai berita yang melaporkan polis akan mendapatkan waran tangkap terhadapnya dan 12 lagi individu kerana gagal hadir membantu siasatan berhubung perhimpunan 9 Julai.

NONESetakat ini, katanya, beliau tidak pernah dihubungi polis sama ada dari dari Bukit Aman, ibu pejabat polis Dang Wangi atau ibu pejabat polis Kelantan untuk tujuan tersebut.

"Jadi saya hairan mengapa berita ini (bahawa polis akan mendapatkan waran tangkap). (Saya) tidak dihubungi polis.

"Saya rasa polis kena ikut trend semasa dengan lebih canggih seperti menghubungi melalui SMS, Facebook atau melalui emel," katanya kepada Malaysiakini.

Husam yang juga exco kanan kerajaan Kelantan mendakwa tindakan polis itu tidak wajar dan "mensensasikan keadaan".

"Saya bersedia untuk (memberi keterangan) tetapi polis kena tinggalkan pesan ataupun SMS," katanya

Berita Harian hari ini melaporkan, selain Husam dan Anwar, polis akan mendapatkan waran tangkap ke atas 12 individu lain. Manakala seorang lagi, ahli parlimen TItiwangsa Dr Lo' Lo' Mohd Ghazali meninggalkan dunia Ahad lalu akibat barah.

NONEYang lainnya termasuk Sasterawan Negara Datuk A Samad Said, timbalan pengerusi DAP Perak V Sivakumar, aktivis Wong Chin Huat, pengendali blog Haris Ibrahim, peguam Latifah Koya dan aktivis Badrul Hisham Shaharin.

Sementara anggota parlimen Pakatan Rakyat pula termasuk R Sivarasa (Subang), Nurul Izzah Anwar (Lembah Pantai) dan Dr Hatta Ramli (Kuala Krai).

Turut tersenarai ialah ketua penerangan Pemuda Umno, Datuk Reezal Merican Naina Merican.

Sementara itu, A Samad - dalam SMS kepada Malaysiakini - berkata: "Kini semuanya di tangan peguam saya".

NONEManakala Dr Hatta yang juga ahli jawatankuasa PAS pusat, juga dalam SMSnya - berkata beliau tidak tahu menahu mengenai usaha polis untuk mendapatkan keterangan daripadanya.

"Saya tidak pernah dihubungi sama ada melalui telefon atau surat oleh pihak polis," katanya sambil menyifatkan kenyataan bahawa beliau gagal memberi kerjasama, sebagai berniat jahat.
Sementara itu, naib presiden PKR N Surendran berkata pihaknya terkejut dengan ancaman tangkap terhadap 13 pemipin Pakatan, dan menegaskan bahawa mereka sentiasa memberi kerjasama kepada pihak polis.

Katanya, pemimpin pembangkang sentiasa memberi kerjasama kepada polis walaupun siasatan polis terhadap perhimpunan aman anjuran pembangkang didakwanya sering berat sebelah, tidak adil dan melanggar aktikel 10 Perlembagaan Persekutuan.

Tegasnya, tidak seorang pun daripada mereka, menerima sebarang notis dari pihak polis untuk memberi keterangan pada 11 Julai.

Surendran berkata sekiranya dipanggil untuk berbuat demikian, mereka akan memberi kerjasama penuh dan hadir memberi keterangan di ibu pejabat polis daerah (IPD) Dang Wangi

Beliau berkata, pihaknya menganggap laporan Berita Harian itu sebagai tidak wajar, nakal dan berniat untuk memburuk-burukkan pembangkang.

"Kami memandang serius perkara itu dan menuntut penjelasan segera atau permohonan maaf dari ketua polis negara dan akhbar berkenaan," katanya.

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

 

About Me

tukartayarbaru
BERIKHTIAR DAN MENDOAKAN KESEMBUHAN SEMUA
View my complete profile

tukartayarbaru

tukartayarbaru

Malaysiakini

Harakah

Utusan Online

Kosmo Online