www.tukartayarbaru.blogspot.com : Email. tukartayarbaru@gmail.com

Friday 15 July 2011

BERSIH 2,0 UCAP TERIMA KASIH NAJIB KERANA TAK BUNUH KAMI : PM BERBOHONG LAGI DI UK

Secara sinis, ahli parlimen Shah Alam, Khalid Abdul Samad mahu rakyat khususnya mangsa keganasan polis semasa perhimpunan BERSIH 2.0 pada 9 Julai lalu berterima kasih kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Menurut Harakahdaily, Khalid membuat gesaan itu kerana Najib mendakwa pihak polis menggunakan tindakan agak "ringan" terhadap peserta perhimpunan itu.
 
"Seharusnya rakyat berterima kasih dan sayang kepada Najib sebab dia tak bunuh peserta himpunan hari tu," katanya dipetik akhbar rasmi PAS itu sambil ketawa terbahak-bahak.

Najib ketika ditemubual beberapa wartawan di London semalam dilaporkan berkata, pihak polis menggunakan tindakan yang sewajarnya dalam usaha menyuraikan peserta perhimpunan BERSIH 2.0 di ibu negara Sabtu lalu.

Katanya tindakan polis agak ringan kerana tahanan dibebaskan selepas lapan jam dan mereka dilayan dengan baik.
Kelakar

Beliau juga mendakwa tiada penggunaan tindakan yang tidak wajar oleh polis dan penunjuk perasaan disuraikan dengan menggunakan kekerasan yang minumum.

azlanSambil mendakwa kenyataan Najib itu sebagai kelakar, Khalid yang turut menerima enam jahitan di kepala akibat terkena kanister gas pemedih mata pada hari itu berkata perdana menteri langsung tidak menunjukkan rasa bersalah.

"Itulah minda autokrat perdana menteri kita. Kita tidak boleh salahkan dia.

"Saya yakin dia tak rasa dia menipu, dan tak rasa bersalah pun (mengeluarkan kenyataan sedemikian), walaupun seluruh dunia sudah melihat rakaman video dan gambar keganasan polis dalam internet," katanya yang juga AJK PAS Pusat.

Pada perhimpunan yang dihadiri ribuan rakyat daripada pelbagai lapisan, sejumlah 1,667 orang ditahan oleh pihak polis. Mereka kemudiannya dibebaskan selepas diambil keterangan pada hari yang sama.

bersih rally petaling street 090711Bagaimanapun selepas itu, ramai yang tampil mendakwa pihak berkuasa bersikap ganas terhadap mereka yang datang secara aman.

Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) juga dihujani pelbagai aduan peserta mendakwa polis menendang dan memukul mereka sebelum ditangkap.

Suhakam yang juga menghantar pasukan pemantau pada hari itu juga mengakui, polis menggunakan kekerasan sewaktu menyuraikan peserta himpunan.

Beberapa bukti kekasan dan keganasan polis itu juga kini tersebar di internet khususnya di Youtube.

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

 

About Me

tukartayarbaru
BERIKHTIAR DAN MENDOAKAN KESEMBUHAN SEMUA
View my complete profile

tukartayarbaru

tukartayarbaru

Malaysiakini

Harakah

Utusan Online

Kosmo Online