www.tukartayarbaru.blogspot.com : Email. tukartayarbaru@gmail.com

Friday 3 June 2011

PAS SETIA BERSAMA PR : AWAS...! NOKTAHKAN ISU "UG" & ERDOGAN, UMNO JADI GILA TALAK


GOMBAK: PAS tetap akan bersama Pakatan Rakyat - walaupun terdapat perbezaan dasar serta konsep perjuangan - bertekad untuk bersama-sama menggantikan kerajaan sedia ada pada pilihan raya umum akan datang.

Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang semasa mengulangi komitmen parti itu menegaskan, walaupun konsep perjuangan PAS, Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP berbeza, namun ketiga-tiga komponen tersebut tetap mempunyai matlamat sama iaitu memperjuangkan keadilan untuk semua.

“Walaupun adanya perbezaan dasar dan konsep dengan rakan-rakan yang lain, tetapi banyak titik persamaan dalam pelaksanaan dan objektifnya dalam aspek pentadbiran dan penglibatannya ke dalam masyarakat majmuk.

“Walaupun berbeza dalam perkara halal dan haram, tetapi kita tentunya bersama dalam menegakkan adil untuk semua dan menentang kemungkaran, kezaliman dan penyelewengan seperti rasuah dan sebagainya," katanya ketika menyampaikan ucapan dasar presiden di Markas PAS di Taman Melewar di sini, Jumaat.

Abdul Hadi berkata, konsep tahaluf siyasi (kerjasama politik) yang diamalkan oleh PAS, telah menjadi sebahagian daripada fekah politik Islam dan ia berbeza dengan parti mengorbankan prinsip serta menghilangkan jati diri Islam daripada bangsa Melayu.

“Di sepanjang perjalanan beberapa dekad, kita adalah parti yang paling berpengalaman, kita berpengalaman menjadi pembangkang hanya dengan satu kerusi, menjadi kerajaan diperingkat negeri.
 
“Menyertai kerajaan pusat dan kosong tanpa kerusi, kita pernah bersendirian, pernah menyertai kerajaan campuran dan kita juga melaksanakan tahaluf siyasi,” ujarnya.
Sehubungan itu katanya, PAS akan perlu terus bergerak dan amalkan sikap istiqamah berlandasakan hukum Islam.

”Kita tidak akan mengubah matlamat perjuangan kita walau apa pun gelombang, ribut dan badai yang memukul bahtera kita, dan ternyata bahtera kita masih kukuh dan selamat hingga ke hari ini,” katanya.

Jelasnya, pendekatan demokrasi yang dipilih oleh PAS adalah bertindak secara muwajahah silmiyyah, sama ada menang menjadi kerajaan, atau pembangkang atau melahirkan bantahan secara terbuka sekiranya perlu.

Mengulas tema ucapan dasarnya itu, presiden PAS itu berkata, perjuangan mengembalikan kebajikan rakyat adalah paling utama mendepani Pilihan Raya Umum ke-13 yang dibayangkan sangat sengit berbanding sebelumnya.

“Rakyat kini tertekan dengan dasar kerajaan yang membebankan rakyat untuk mendapat hasil kepada negara. Ini termasuk mengurangkan subsidi kepada rakyat dengan menaikkan harga barangan.

”Oleh itu, negeri-negeri yang diperintah Pakatan Rakyat perlu menunjukkan komitmen berkebajikan kepada rakyat agar mereka boleh melihat keikhlasan pakatan menjaga kebajikan rakyat berbanding kerajaan sedia ada,” katanya.

Justeru, sudah tiba masanya PAS memperkukuhkan konsep dan objektif kebajikan secara menyeluruh dalam urustadbir yang di negeri-negeri yang diperintah oleh mereka.

“PAS wajib melenyapkan budaya mendapat hasil secara membebankan rakyat yang diamalkan kerajaan yang tidak prihatin,” katanya.

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

 

About Me

tukartayarbaru
BERIKHTIAR DAN MENDOAKAN KESEMBUHAN SEMUA
View my complete profile

tukartayarbaru

tukartayarbaru

Malaysiakini

Harakah

Utusan Online

Kosmo Online