www.tukartayarbaru.blogspot.com : Email. tukartayarbaru@gmail.com

Wednesday 11 May 2011

PERMATA SI ROSMAH NAJIB BAGI RM 111 JUTA TAPI RAKYAT DIBEBANI KENAIKAN HARGA GULA. TANDA NAJIB GAGAL

PAS berpendapat tindakan kerajaan menaikkan harga gula sebanyak 20 sen kepada RM2.30 sekilogram sebagai lambang kegagalan BN.

Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad (gambar) berkata, kenaikan harga gula kali ini adalah yang keempat selepas kerajaan berbuat demikian sebanyak tiga kali pada tahun lalu iaitu pada Januari (20 sen), Julai (25 sen) dan Disember (20 sen).

Alasan daripada kerajaan ia akan menjimatkan wang negara ialah RM116.6 juta setahun apabila gula dinaikkan 20 sen.

“Apakah kerajaan BN tidak ada jalan lain untuk menguruskan kewangan negara?” soalnya.

Nampaknya, kata beliau pemimpin negara jika tidak ada wang, jalan keluarnya dengan menyusahkan rakyat seperti saman ekor, menaikkan harga petrol, gula dan tol.

PAS, ujarnya hairan kenapa Datuk Seri Najib Tun Razak sanggup memberi peruntukan kepada Permata yang dipengerusikan oleh Datin Seri Rosmah sebanyak RM111 juta untuk tahun 2011. 

“Apa lebih Permata, hanya setaraf  dengan pasukan kompang sahaja, tetapi memperolehi peruntukan begitu banyak hampir dengan pelupusan subsidi gula RM116.6 juta sedangkan peruntukan untuk Sekolah Agama Rakyat hanya RM95 juta sahaja,” katanya.

Baginya, kerajaan memberi alasan yang dangkal untuk menipu rakyat ialah harga gula di Malaysia masih lebih rendah berbanding negara serantau seperti Indonesia, Singapura, Thailand dan Filipina.

Begitu juga, katanya alasan kenaikan harga gula sebagai langkah untuk hidup sihat supaya rakyat mengurangkan pengambilan gula.

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

 

About Me

tukartayarbaru
BERIKHTIAR DAN MENDOAKAN KESEMBUHAN SEMUA
View my complete profile

tukartayarbaru

tukartayarbaru

Malaysiakini

Harakah

Utusan Online

Kosmo Online