www.tukartayarbaru.blogspot.com : Email. tukartayarbaru@gmail.com

Tuesday 17 May 2011

KELANTAN DAN TERENGGANU KE FINAL PIALA FA

KUALA LUMPUR – Kelantan dan Terengganu secara rasmi mengesahkan pentas perlawanan akhir Piala FA musim ini selepas tidak berdepan masalah mengatasi lawan masing-masing secara agregat pada perlawanan separuh akhir kedua semalam.

Di Stadium Sultan Muhammed IV, Kota Bharu, Kelantan yang sudah sebelah kaki ke perlawanan akhir selepas membelasah Selangor 5-1 pada separuh akhir pertama, tetap beraksi dengan penuh bersemangat untuk seri 1-1.

Keputusan itu memastikan kemaraan mereka ke final pada 21 Jun ini dengan agregat selesa 6-2.

Skuad The Red Warriors yang turun tanpa lima pemain utama termasuk penyerang kebangsaan, Nor Shahrul Idlan Talaha tetap mempamer aksi garang bagi menyekat kebangkitan Selangor.

Serangan bertali arus yang diketuai oleh bekas penyerang kebangsaan, Mohd. Khalid Jamlus dan pemain muda, Ramzul Zahini Adenan akhirnya membuahkan hasil pada minit kesembilan menerusi Mohd. Shakir Shaari yang menewaskan penjaga gol Selangor, Mohd. Iqbal Suhaimi.

Selangor yang semakin berputus asa, akhirnya mendapat gol sagu hati melalui Rudie Ramli pada minit ke 78, hasil hantaran lintang Amri Yahya.

Lawan Kelantan pada pentas final nanti, Terengganu juga cemerlang apabila gah dengan agregat 5-2 selepas mengalahkan Pahang 2-0 di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin, Kuala Terengganu.

Kemaraan ke final pada musim ini menamatkan penantian tujuh Terengganu, disempurnakan menerusi jaringan penyerang lincah pasukan tuan rumah Abdul Hadi Yahaya dan pemain gantian, Mohd. Ailimi Fahmi masing-masing pada minit ke-36 dan ke-86.

 

Jaringan Abdul Hadi dihasilkan menerusi sepakan penalti setelah dia dijatuhkan penjaga gol Pahang, Mohd. Rosfaizul Azuar Ali di dalam kotak penalti.

Terengganu pernah menjulang Piala FA apabila mengalahkan Pulau Pinang pada perlawanan akhir 2000.

Kejayaan itu turut dikongsi Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said yang turut hadir menyaksikan perlawanan bersama kira-kira 18,000 penonton.

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

 

About Me

tukartayarbaru
BERIKHTIAR DAN MENDOAKAN KESEMBUHAN SEMUA
View my complete profile

tukartayarbaru

tukartayarbaru

Malaysiakini

Harakah

Utusan Online

Kosmo Online