www.tukartayarbaru.blogspot.com : Email. tukartayarbaru@gmail.com

Wednesday 13 April 2011

Terkini : KP KATA "KASTAM HANYA RASUAH RM2 BILLION SAHAJA". TAK BANYAK KE TU? RM 106 Billion Rasuah Oleh Agensi Lain.

Menggemparkan apabila Kastam Diraja Malaysia (KDRM)  menjelaskan bahawa pihaknya hanya kerugian atau ditafsir melakukan rasuah anggaran RM2.2 bilion setahun. Ini bermakna telah berlaku penyelewengan atau rasuah dikalangan pegawai Kastam sebanyak RM 2.2 bilion. RM 106 billion dilakukan oleh siapa?  Malaun mana yang sapu?
Wow! Banyak betul.....Agensi lain juga lagi banyak rasuah, siapa atau agensi mana yang makan paling banyak rasuah? SPRM pasti ada jawapan? Bila nak siasat? Bila nak pungut balik RM106 billion tu?
Ketua Pengarah KDRM Mohamed Khalid Yusuf berkata ini bertentangan dengan laporan akhbar tertentu yang mengaitkan RM108 bilion dengan siasatan terhadap KDRM.

Beliau berkata perkara sebenar ialah jumlah RM108 bilion itu adalah anggaran kerugian setiap tahun kepada kerajaan akibat penipuan, pengisytiharan cukai, penyelewengan serta salah laku pelbagai agensi penguat kuasa kerajaan.

"Kami (kastam) hanya dapat mengutip sejumlah RM7.8 bilion tahun lepas yang mana kami kerugian lebih kurang RM2.2 bilion lagi. Jadi tidak tepatlah bahawa kerugian RM108 bilion itu hanya daripada kastam, tapi ia juga libatkan pelbagai agensi penguatkuasa kerajaan yang lain," katanya selepas menghadiri seminar kerjasama kastam-sektor swasta di sini, Rabu.

Beliau berkata kehilangan RM2.2 bilion atau 23 peratus duti kastam itu bagaimanapun masih dianggap rendah dan pada tahap normal serta biasa dialami oleh negara maju lain, yang menetapkan 25 peratus untuk kerugian maksimum.

Dalam operasi 3B baru-baru ini, seramai 62 pegawai kastam ditahan SPRM dan pada 6 April, Penolong Pengarah Kastam Selangor Ahmad Sarbani Mohamed, 56, yang turut ditahan bagi membantu siasatan kes itu, ditemui mati di Tingkat Satu, pejabat SPRM Wilayah Persekutuan di Jalan Cochrane di sini. -BERNAMA

Ini bermakna dengan fikiran rakyat biasa ialah, kejadian rasuah di Malaysia ialah bernilai RM108 billion bagi satu tahun. Jika BN sudah memerintah lebh 50 tahun, ke mana duit-duit rakyat sebanyak ini hilang? Siapa boleh jawab? Najib?

Jika rasuah atau negara hilangan RM 108 billion pada tahun 2010, jika Kastam sudah mengaku melesapkan RM 2.2 billion, soalan kita ialah :-

1. Baki RM 105.8 billion hilang ke mana?

2. Agensi mana yang sapu duit tersebut?

3. Pegawai mana yang gelapkan atau individu mana yang terlibat?

4. Kenapa SPRM tak buat "Operasi 3b ke 4 b ke, 5b ke" untuk mendapatkan kembali RM105.6 billion tersebut?

Patutlah KP SPRM tidak dipaksa letak jawatan oleh Nazri, rupa-rupanya KP SPRM akan dikerah menghambat lagi duit sebanyak RM106 billion tersebut. Jika KP SPRM gagal menjadi "ah long" maka barulah Nazri akan paksa beliau dipecat jawatan.

Besar sungguh rasuah di Malaysia bagi satu tahun..... RM108 billion. Jika disusun duit kertas RM50 dari Perlis ke Johor pasti takkanhabis duit tersebut.

Nasihat berguna buat SPRM, lakukan soal-siasat ditingkat bawah bangunan kamu, rakyat tak mahu tragedi kematian berulang kembali.


0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

 

About Me

tukartayarbaru
BERIKHTIAR DAN MENDOAKAN KESEMBUHAN SEMUA
View my complete profile

tukartayarbaru

tukartayarbaru

Malaysiakini

Harakah

Utusan Online

Kosmo Online