www.tukartayarbaru.blogspot.com : Email. tukartayarbaru@gmail.com

Sunday 17 April 2011

CALON CINA BN YANG TUA DITOLAK PENGUNDI SARAWAK, CALON MUDA DAP RAIH KEMENANGAN

KUALA LUMPUR: Peningkatan sokongan dan pertambahan kerusi kepada DAP pada pilihan raya Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak merupakan cabaran besar yang harus ditangani dengan serius oleh Barisan Nasional (BN), kata Presiden Gerakan Tan Sri Dr Koh Tsu Koon.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu berkata kemenangan itu tidak muncul secara mendadak sebaliknya terhasil daripada lanjutan tsunami politik yang sebenarnya mulai berlaku di kawasan bandar di Kuching pada pilihan raya negeri tahun 2006.
Beliau berkata keadaan itu berlanjutan dan menjadi lebih serius, seterusnya memberi kesan yang pelbagai kepada pengundi dan BN dalam menghadapi pilihan raya yang berlangsung pada Sabtu.

"Oleh itu kita harus memandang serius bahawa fenomena ini memang menjadi cabaran besar kepada Barisan Nasional, khasnya kepada parti-parti komponen yang bertanding di kawasan berkenaan," katanya pada sidang akhbar di ibu pejabat Gerakan di Menara PGRM di sini, Ahad.

Pada pilihan raya negeri itu semalam, BN memenangi 55 daripada 71 kerusi yang dipertandingkan dengan DAP memenangi 12 kerusi, Parti Keadilan Rakyat (PKR) tiga manakala satu lagi kerusi dimenangi calon Bebas.

Beliau berkata BN juga tidak harus lagi berpegang kepada andaian bahawa rakyat Sarawak tidak akan menerima parti yang diasaskan di Semenanjung kerana proses integrasi yang berlaku antara penduduk telah memisahkan andaian itu.

Koh berkata tanggapan itu mungkin berasas untuk 20 tahun dahulu tetapi berdasarkan ledakan integrasi, komunikasi dan kemudahan pengangkutan yang semakin baik, percampuran dan pertemuan antara penduduk Sarawak dan Semenanjung telah menjadi semakin dekat dan kerap.

"Ini adalah satu fenomena integrasi di mana mereka (pengundi) kini tidak lagi begitu membezakan sama ada parti itu berasal dari Semenanjung mahupun parti tempatan.

"Ini mencerminkan kejayaan integrasi...sebab itu tak boleh diterima lagi tanggapan itu. Selagi mereka adalah warganegara Malaysia mereka itu tidak boleh dibezakan dan dipandang dari mana asal parti mereka, yang penting adalah calon,"katanya.

Beliau berkata walaupun kempen dan strategi pilihan raya DAP diuruskan oleh pemimpin dari Semenanjung, kenyataan yang tidak boleh ditolak ialah parti itu masuk ke Sarawak melalui orang Sarawak dengan calon-calon yang diketengahkan juga adalah rakyat tempatan.

Koh berkata faktor lain yang menyumbang kepada kejayaan DAP ialah kegagalan Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) yang bertanding di kawasan majoriti pengundi Cina meletakkan calon baru dan muda.

Beliau berkata calon DAP untuk pilihan raya kali ini jauh lebih muda dan agresif berbanding calon SUPP yang agak berumur.

"Walaupun ada di antara calon SUPP adalah bekas wakil rakyat yang banyak menabur jasa kepada penduduk yang diwakili tetapi calon-calon muda yang diketengahkan DAP berjaya mengubah persepsi pengundi terhadap apa yang mampu disumbangkan mereka pada masa depan sekiranya terpilih," katanya.

Koh berkata Gerakan turut berkongsi simpati dengan kekalahan teruk SUPP yang hanya memenangi enam kerusi daripada 19 kerusi yang ditandingi.

Beliau berkata bagi menangani perkembangan itu semua pimpinan dalam BN perlu lebih mengutamakan prinsip mendahulukan rakyat, seperti pendekatan turun padang atau tinjauan mesra yang diamalkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

"Untuk menyentuh hati rakyat, pendekatan yang diamalkan Perdana Menteri hendaklah lebih kerap dilaksanakan oleh semua kepimpinan dalam BN," katanya. - BERNAMA

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

 

About Me

tukartayarbaru
BERIKHTIAR DAN MENDOAKAN KESEMBUHAN SEMUA
View my complete profile

tukartayarbaru

tukartayarbaru

Malaysiakini

Harakah

Utusan Online

Kosmo Online