www.tukartayarbaru.blogspot.com : Email. tukartayarbaru@gmail.com

Thursday 28 April 2011

APA DOSA NASIL LEMAK DILARANG JUAL DI KANTIN SEKOLAH OLEH MENTERI CINA MCA?


KENYATAAN akhbar Menteri Kesihatan Datuk Seri Liow Tiong Lai baru-baru ini amat mengelirukan dan seperti mempunyai agenda tersembunyi yang tidak pasti dari mana maklumat beliau perolehi sehinggakan nasi lemak tiba-tiba menjadi 'musuh negara'.

Tidak dinafikan kandungan dalam sajian nasi lemak yang dipelbagaikan bagi menambah keenakannya telah menimbulkan banyak sebab-musabab penyakit sehingga dikatakan 'ia' sebagai pembunuh senyap bagi penduduk di Malaysia. Apakah benar hanya nasi lemak yang menjadi hidangan wajib di waktu pagi rakyat Malaysia dilabelkan amat berbahaya? Bagaimana dengan roti canai, mi goreng yang ada dijual di sekolah tidak berbahaya dan kurang cepat 'memanggil' penyakit?

Kerajaan seharusnya membuat kajian terperinci terlebih dahulu sebelum membuat sebarang kenyataan di media kerana setiap kenyataan yang dikeluarkan terutama oleh Kementerian Kesihatan boleh mendatangkan spekulasi yang lebih buruk.

Yang bermain di fikiran kebanyakan orang awam ialah, apakah kerajaan melalui Kementerian Kesihatan telah membuat kajian menyeluruh terhadap bahayanya memakan nasi lemak? Apakah kajian telah dibuat di setiap sekolah di negara ini?

Yang menjadi kemusykilan, kenapa Kementerian Kesihatan tidak menyekat semua jenis makanan ringan (atau jajan) yang digemari kanak-kanak daripada dijual di negara ini? Adakah kerana pengusaha makanan ringan tersebut daripada kaum bukan Melayu?
Cubalah Menteri Kesihatan mengeluarkan kenyataan pengharaman untuk semua jenis makanan ringan daripada dijual di sekolah, pasti beliau dihentam dari segala sudut oleh masyarakat bukan Melayu.
Harus diingat, jika ingin mencegah sesuatu penyakit mestilah dibuat secara menyeluruh dan bukan hanya menyalahkan satu jenis punca sahaja.
Jika Kementerian Kesihatan boleh mengarahkan setiap kotak rokok wajib meletak gambar-gambar mengerikan akibat menghisap rokok, maka tidak salah jika diletakkan amaran pada bungkusan makanan ringan akibat kekerapan memakan makanan tersebut.

Iklan-iklan di akhbar atau di media elektronik juga harus disyaratkan meletakkan perkara yang sama iaitu memaklum bahayanya memakan makanan ringan ataupun mengharamkan sebarang pengiklanan makanan ringan agar kanak-kanak tidak terpengaruh dengan jenis makanan tersebut.

Saya bukan hendak membela penjual nasi lemak atau pengusaha kantin sekolah tetapi cara kerajaan menangani masalah ini tidak tepat dan hanya mewujudkan 'kambing hitam' sahaja. Sedangkan punca-punca kegemukan tidak datang daripada satu sebab dan hendaklah dibincang bersama dengan pakar-pakar pemakanan secara lebih kerap dan diumumkan hasil kajian itu kepada rakyat. Barulah rakyat boleh menilai dari mana punca kegemukan kanak-kanak sekolah.

Bukan dengan tiba-tiba hanya nasi lemak dijadikan 'ukuran' punca kegemukan kanak-kanak sekolah. Cukupkah kandungan nasi lemak yang dimakan lima kali seminggu pada setiap pagi, boleh menyebabkan kegemukan? Apakah kanak-kanak tidak makan di rumah selepas balik dari sekolah?

Rakyat Malaysia sudah selalu tertipu dengan kajian yang dibuat pihak tertentu misalnya dahulu heboh isu pemakanan gula-gula getah, setelah hampir berbelas tahun memakannya barulah diumumkan berbahaya jika dimakan berterusan. Kenapa setiap makanan yang dijual tidak dibuat kajian lebih mendalam sebelum dibenarkan dijual?

Pesanan saya, jangan terlalu tergesa-gesa menyekat sesuatu. Kalau ingin mengharamkan sesuatu makanan atau minuman, haramkan dahulu minuman dalam tin dan botol serta teh tarik kerana ia memang secara terang mempunyai kandungan gula yang amat tinggi yang boleh mengakibatkan banyak penyakit.


0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

 

About Me

tukartayarbaru
BERIKHTIAR DAN MENDOAKAN KESEMBUHAN SEMUA
View my complete profile

tukartayarbaru

tukartayarbaru

Malaysiakini

Harakah

Utusan Online

Kosmo Online